FUTOUR - utazás a jövőbe
Kiállítás a BKV Deák téri múzeumában
December 5-én nyílt kiállítás a BKV és a MOME együttműködésében, amely ezúttal nem a villamos és HÉV-közlekedés elmúlt 125 évéről szól, hanem bepillantást enged a jelen formatervein keresztül a jövő járműveinek designjába. Hat kiállító nyolc terven mutatja be, hogyan képzelik ők a jövő közlekedését. Az esemény fővédnöke Tarlós István főpolgármester.
Az idei évben több alkalommal is láthatta a budapesti utazóközönség, hogy a villamos- és HÉV-közlekedés 125 éve alatt milyen sokszínű designnal, és milyen eltérő felfogással készült formatervekkel megálmodott járművek uralták a városképet a több mint száz év alatt. Ahogyan változtak a korok, változtak az utazási igények, ezzel együtt a tervezők szemlélete, úgy azok a hangsúlyok is átalakultak, amelyek végül testet öltöttek egy-egy járműben.
A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem falai közül nemzetközi szinten is elismert formatervezők kerülnek ki, hiszen képzésében a nyitottság, a környezetre és a társadalomra reflektáló munka, a legmagasabb szakmai minőség a vezérfonal. A MOME tradíciói és szellemisége révén a vizuális kultúra művelésének egyik fontos európai intézménye. Szemléletében tükrözi azon szakmai elképzeléseket, amelyek során saját karakterét és hagyományait ötvözi a legújabb trendekkel. Egyszerre egyetem, amely szakmai tudásukat alkalmazni képes felelős tervezőművészeket képez, és szellemi műhely, amelynek célja kreatív folyamatok elindítása, és a hazai designtudatosság erősítése.
A Design Intézet és ezen belül a Formatervező Tanszék célja, hogy nyitott gondolkodású, a környezet, a társadalom és a kultúra aktuális folyamataira érzékenyen reagáló és a legmagasabb szakmai minőséget képviselő tervezőművészeket képezzen. Feladatának tartja, hogy az általa kinevelt fiatal tervezők mind a hazai, mind a nemzetközi professzionális életben versenyképessé váljanak, és megtalálják saját helyüket a szakmai palettán.
Az egyetem számára egyaránt fontos a hagyományok megőrzése és a legújabb ismeretek integrálása az oktatásba. A múlt- és jövőkutatási tevékenységére alapozva ötvözi a progresszió és a tradíció követését, és ebből új design és művészeti minőségeket hív életre.
Bár a BKV (és korábban jogelődei) azért felel, hogy nap mint nap megfelelő műszaki állapotban álljanak forgalomba a járművek, de számunkra sem mindegy, hogy milyen a designja, milyen külső és belső kialakítása van egy-egy villamosnak, busznak, trolinak, metrónak vagy HÉV-nek, hiszen a fővárost behálózó közlekedés fontos része a városképnek. A kiállításon megmutatjuk, hol tart most és hova tart a jövőben a közösségi közlekedés, ahogyan a formák, színek, áramvonalak mesterei látják.
A kiállítók
Várdai Péter - "A tervezésben az új, egyedi gondolatok, megoldások érdekelnek."
A 2012-ben, a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem Formatervező szakán diplomázott alkotó három tervvel szerepel a kiállításon: távolsági autóbusz koncepció 2030-ra, a belvárosi szűk utcákba vagy kis településekre szánt 9 méteres busz és a diplomamunkájaként készített 24 méter hosszú BRT-rendszerben közlekedő autóbusz.
Molnár Ádám - Magyar Formatervezési Díj 2012
Munkája során szenvedélyesen kutatja és megfigyeli a minket körülvevő világot. Eddigi pályafutása egyik legnagyobb elismerése a 2012–es évi Magyar Formatervezési Díj elnyerése volt. A díjat diplomamunkája – teljes vonatszerelvény külső és belső formaterve - nyerte el, amely egy új, korszerű helyi érdekű vasút koncepció Budapest számára. A kiállításon is ezt a munkáját mutatja be.
Molnár L. Péter - "Elsősorban elemző tervezőnek tartom magam"
Munkája során különös figyelmet szentel az általa tervezett tárgyak és eszközök környezetükkel kialakított kapcsolatára, valamint társadalmi és kulturális hatásaira. Kiállított munkája: belvárosi használatra szánt midibusz koncepció.
Húnfalvi András - "Mindig is érdekeltek a járművek…"
2012-ben végezett a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem Formatervező szakán. Diplomamunkájának egy utas-, város- és környezetbarát belvárosi buszkoncepciót választott, amelyet a Mercedes-Benz buszrészlegénél, az EvoBus Designnál készíthetett el, ezt a tervét választotta a kiállításra is.
Ruppert Dániel - "Fontos a körülöttünk lévő épített világgal való kapcsolat."
Tanulmányait szintén a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen végezte, Formatervező szakon. A kiállításon egy futurisztikus, vezető nélküli taxi tervét mutatja be.
Erdélyi Tamás - Riksa
2012-ben végzett a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem Formatervező szakán. Célja egy élhetőbb, élvezhetőbb városi környezet kialakítását segítő szolgáltatás létrehozása volt olyan tárgy segítségével, amely a városi közlekedésben tapasztalható problémákra reflektál és a fenntarthatóság szemléletét hordozza. A riksa tervei az egyszerűség és a funkcionalitás jegyében születtek.
BKV Zrt.
December 5-én nyílt kiállítás a BKV és a MOME együttműködésében, amely ezúttal nem a villamos és HÉV-közlekedés elmúlt 125 évéről szól, hanem bepillantást enged a jelen formatervein keresztül a jövő járműveinek designjába. Hat kiállító nyolc terven mutatja be, hogyan képzelik ők a jövő közlekedését. Az esemény fővédnöke Tarlós István főpolgármester.
Az idei évben több alkalommal is láthatta a budapesti utazóközönség, hogy a villamos- és HÉV-közlekedés 125 éve alatt milyen sokszínű designnal, és milyen eltérő felfogással készült formatervekkel megálmodott járművek uralták a városképet a több mint száz év alatt. Ahogyan változtak a korok, változtak az utazási igények, ezzel együtt a tervezők szemlélete, úgy azok a hangsúlyok is átalakultak, amelyek végül testet öltöttek egy-egy járműben.
A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem falai közül nemzetközi szinten is elismert formatervezők kerülnek ki, hiszen képzésében a nyitottság, a környezetre és a társadalomra reflektáló munka, a legmagasabb szakmai minőség a vezérfonal. A MOME tradíciói és szellemisége révén a vizuális kultúra művelésének egyik fontos európai intézménye. Szemléletében tükrözi azon szakmai elképzeléseket, amelyek során saját karakterét és hagyományait ötvözi a legújabb trendekkel. Egyszerre egyetem, amely szakmai tudásukat alkalmazni képes felelős tervezőművészeket képez, és szellemi műhely, amelynek célja kreatív folyamatok elindítása, és a hazai designtudatosság erősítése.
A Design Intézet és ezen belül a Formatervező Tanszék célja, hogy nyitott gondolkodású, a környezet, a társadalom és a kultúra aktuális folyamataira érzékenyen reagáló és a legmagasabb szakmai minőséget képviselő tervezőművészeket képezzen. Feladatának tartja, hogy az általa kinevelt fiatal tervezők mind a hazai, mind a nemzetközi professzionális életben versenyképessé váljanak, és megtalálják saját helyüket a szakmai palettán.
Az egyetem számára egyaránt fontos a hagyományok megőrzése és a legújabb ismeretek integrálása az oktatásba. A múlt- és jövőkutatási tevékenységére alapozva ötvözi a progresszió és a tradíció követését, és ebből új design és művészeti minőségeket hív életre.
Bár a BKV (és korábban jogelődei) azért felel, hogy nap mint nap megfelelő műszaki állapotban álljanak forgalomba a járművek, de számunkra sem mindegy, hogy milyen a designja, milyen külső és belső kialakítása van egy-egy villamosnak, busznak, trolinak, metrónak vagy HÉV-nek, hiszen a fővárost behálózó közlekedés fontos része a városképnek. A kiállításon megmutatjuk, hol tart most és hova tart a jövőben a közösségi közlekedés, ahogyan a formák, színek, áramvonalak mesterei látják.
A kiállítók
Várdai Péter - "A tervezésben az új, egyedi gondolatok, megoldások érdekelnek."
A 2012-ben, a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem Formatervező szakán diplomázott alkotó három tervvel szerepel a kiállításon: távolsági autóbusz koncepció 2030-ra, a belvárosi szűk utcákba vagy kis településekre szánt 9 méteres busz és a diplomamunkájaként készített 24 méter hosszú BRT-rendszerben közlekedő autóbusz.
Molnár Ádám - Magyar Formatervezési Díj 2012
Munkája során szenvedélyesen kutatja és megfigyeli a minket körülvevő világot. Eddigi pályafutása egyik legnagyobb elismerése a 2012–es évi Magyar Formatervezési Díj elnyerése volt. A díjat diplomamunkája – teljes vonatszerelvény külső és belső formaterve - nyerte el, amely egy új, korszerű helyi érdekű vasút koncepció Budapest számára. A kiállításon is ezt a munkáját mutatja be.
Molnár L. Péter - "Elsősorban elemző tervezőnek tartom magam"
Munkája során különös figyelmet szentel az általa tervezett tárgyak és eszközök környezetükkel kialakított kapcsolatára, valamint társadalmi és kulturális hatásaira. Kiállított munkája: belvárosi használatra szánt midibusz koncepció.
Húnfalvi András - "Mindig is érdekeltek a járművek…"
2012-ben végezett a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem Formatervező szakán. Diplomamunkájának egy utas-, város- és környezetbarát belvárosi buszkoncepciót választott, amelyet a Mercedes-Benz buszrészlegénél, az EvoBus Designnál készíthetett el, ezt a tervét választotta a kiállításra is.
Ruppert Dániel - "Fontos a körülöttünk lévő épített világgal való kapcsolat."
Tanulmányait szintén a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen végezte, Formatervező szakon. A kiállításon egy futurisztikus, vezető nélküli taxi tervét mutatja be.
Erdélyi Tamás - Riksa
2012-ben végzett a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem Formatervező szakán. Célja egy élhetőbb, élvezhetőbb városi környezet kialakítását segítő szolgáltatás létrehozása volt olyan tárgy segítségével, amely a városi közlekedésben tapasztalható problémákra reflektál és a fenntarthatóság szemléletét hordozza. A riksa tervei az egyszerűség és a funkcionalitás jegyében születtek.
BKV Zrt.