2 (50)
A 19. század második felében a budai Sváb-hegy a főváros egyik legkedveltebb kirándulóhelye lett. Az 1870-es évekre egyre inkább igény mutatkozott az addig csak lovaskocsival vagy gyalogosan elérhető környék közlekedésének fejlesztésére és a fővárosi közlekedésbe való bekapcsolására. Budapest 1867-es kiegyezést, majd 1873-as városegyesítését követő fejlődése kedvező környezetet biztosított a közösségi közlekedés megteremtésének, így a Sváb-hegyre felkapaszkodó fogaskerekű vasút megépítésének is.
A sváb-hegyi vasút egy újonnan alkalmazott technikai megoldás szerint valósult meg, a svájci Vitznau-Rigi és az osztrák Kahlenberg vasút után Európa harmadik hasonló jellegű, személyszállító hegyi vasútjaként készült el. Niklaus Riggenbach 1871-ben szabadalmaztatott találmánya új fejezetet nyitott a hegyi vasutak történetében: a vasút sínpárja között elhelyezett fogasléc segítségével tudott a mozdony közepén lenyúló fogaskerék kapaszkodni, illetve fékezni.
Az 1874-es induláshoz három, 120 lóerős gőzmozdonyt, tíz zöld, nyitott személykocsit és három fedetlen teherkocsit vásároltak. Egy évvel később egy mozdonnyal és két személykocsival egészült ki a járműpark. A gőzmozdonyokat a svájci Winterthurból, a Schweizerische Lokomotivfabriktól, a személy- és a teherkocsikat a Bécs melletti Hernalser Waggonfabriktól szerezték be. A sokszor csak „kávédarálóként” emlegetett mozdonyok mindig a szerelvény lejtő felőli oldalán helyezkedtek el, felfelé tolták, lefelé fékezték az egyébként össze nem kapcsolt személykocsikat. A kocsik tetején a fékezők nyitott ülésen foglaltak helyet, ahonnan az egész pályát jól be lehetett látni.
| Adatok | |
| Pályaszám | 2 (50) |
| Jármű típusa | Fogas-pótkocsi |
| Gyártási hely, év | Winterthur, Svájc, 1874 |
| Helyreállítás, felújítás időpontja | 1999 |
| Honos kocsiszín | Fogas-Városmajor |
| Teljes hossz (mm) | 8730 mm |
| Tengelytáv / Forgóváz csaptávolság (mm) | 4200 mm |
| Max sebesség (km/h) | 10/15 (völgy/hegy) |
| Engedélyezett sebesség (km/h) | 10/15 (völgy/hegy) |
| Teljesítmény (LE) | - |
| Szolgálati tömeg (kg) | 9960 kg |
| Szállítható utasok száma (5 fő/m2) | 72 |
| Forgalomban mikor közlekedett utoljára | 1973 |
A jármű galériája
Magyar
English