Több milliárdos fejlesztés a BKV-nál
A fejlesztés Budapest összes budai kerületét érinti. A projekt olyan infrastruktúra-fejlesztéseket tartalmaz, melyek segítségével a budai villamos hálózaton lehetővé válik egy fonódó - elágazó rendszerű villamosközlekedés kialakítása, mely az eddigiekhez képest lényegesen több utazási reláció kiszolgálását teszi lehetővé, az átszállások számának csökkentésével.
Az első ütem részeként a 17-es villamos vonalát a Széll Kálmán tér (Moszkva tér) irányába a Török utcán, a Vörösvári út felé pedig a Frankel Leó úton keresztül bekötik a 4-es és a 6-os villamos vonalába, így teremtve átszállás nélküli villamos kapcsolatot Óbudáról a Moszkva térig, ill. a Móricz Zsigmond körtérig. Ennek megvalósításához a Moszkva téren szükség lesz a Krisztina körúti és a Margit körúti vonalak összekötésére is. A Frankel Leó, ill. a Vidra utcában két új megállóhely-pár létesül. A beruházásnak ez a része naponta 8 ezer utas közlekedését teszi kényelmesebbé.
A 17-es villamos vonalát nemcsak a Margit körút irányába hosszabbítják meg. A Vidra utcától a Germanus Gyula parkon keresztül, a Margit híd alatt átvezetve, a Bem rakparton a Batthyány térig kiépítendő vágányt összekötik a 19-es villamos pályájával is, mellyel egy régóta tervezett közlekedésfejlesztési elképzelés valósul meg. Az első ütemnek ez a része naponta 11 ezer utas számára teremt kényelmesebb közlekedési feltételeket a belvárosban.
Fentiek mellett a projekt részeként a 17-es villamos jelenlegi vonalát a Vörösvári úti végállomásig alkalmassá teszik Tátra típusú villamosok közlekedésére is, a jelenlegi peron nélküli megállóhelyekhez pedig biztonságos peronok létesülnek.
A pályaösszekötések hatására átrendeződik Buda villamosközlekedése is, a 17-es villamos vonalán három viszonylat fog közlekedni, Vörösvári út - Széll Kálmán tér (Moszkva tér) - Móricz Zsigmond körtér, valamint Vörösvári út - Batthyány tér - Kamaraerdő és Vörösvári út - Batthyány tér - Etele tér vonalvezetéssel. Az átszervezés hatására jelentős forgalomátrendeződés várható az autóbusz- és villamoshálózat között.
A 2010 végére befejeződő első ütem folytatásaként tervezik a villamos vonal megépítését a Műegyetem rakparton, a Szent Gellért tértől egészen a Budafoki útig (az Infopark érintésével).
A projekt I. üteme tehát az alábbi elemekből épül fel:
- A Frankel Leó úti és a Margit körúti vonal összekötése északi irányban a Frankel Leó úton, déli irányban a Török utcában,
- Tátra szerelvények közlekedési feltételeinek megteremtése és peronok létesítése a 17-es villamos vonalán,
- A Margit körúti és a Krisztina körúti vonal közvetlen kapcsolatának megépítése a Széll Kálmán téren (Moszkva téren),
- A Germanus Gyula park és a Batthyány tér között a villamos pálya kiépítése.