Több éjszakai járat, új hálózati kapcsolatok - hatékonyabb forgalomszervezéssel és kisebb működési költségekkel
A március 3-áról 4-ére virradó éjszakától jelentősen módosul a főváros éjszakai busz-hálózata. Három új járat is indul, emellett pedig több járat útvonala, menetrendje változik. A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) törekvéseinek megfelelően, az átalakításoknak köszönhetően 130 millió forintos megtakarítást hozhat a BKV-nak az új éjszakai hálózat, úgy, hogy eközben 12%-kal nő az autóbuszok kapacitása. Egyszerre megtakarítás és szolgáltatásbővítés annak köszönhetően érhető el, hogy a korábban kizárólag a BKV dolgozóit szállító szolgálati járatok részben megszűnnek, részben új éjszakai járatokként meghirdetésre kerülnek az utazóközönségnek.
A március 3-áról 4-ére, azaz szombatról vasárnapra virradó éjszakától kezdve jelentősen módosul Budapest éjszakai autóbuszainak hálózata. A módosításoknak köszönhetően több új járat is indul majd, amelyek segítségével eddig éjszakai busszal ki nem szolgált területeket is elérhetnek majd az utazók. Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója a változásokat ma sajtótájékoztatón mutatta be, a részletes prezentáció letölthető (PDF, 1 MB).
DÉL-PESTI AUTÓBUSZGARÁZS - LISZT FERENC TÉR 1 - LISZT FERENC AIRPORT 2
LISZT FERENC AIRPORT 2 - DÉL-PESTI AUTÓBUSZGARÁZS
A 900-AS JÁRAT ÚTVONALA
918:
KELENFÖLDI PÁLYAUDVAR - ÓBUDA, BOGDÁNI ÚT - ÓBUDAI AUTÓBUSZGARÁZS
ÓBUDAI AUTÓBUSZGARÁZS - ÓBUDA, BOGDÁNI ÚT - KELENFÖLDI PÁLYAUDVAR
968:
KISPEST, KOSSUTH TÉR - CINKOTAI AUTÓBUSZGARÁZS
CINKOTAI AUTÓBUSZGARÁZS - KISPEST, KOSSUTH TÉR
A 968-AS JÁRAT ÚTVONALA
Az egyik új viszonylat a 900-as jelzésű járat lesz , amelyik a Liszt Ferenc repülőteret köti össze a Dél-Pesti Autóbuszgarázzsal. A buszjárattal az éjszakai órákban is elérhető lesz Budapest nemzetközi repülőtere, hiszen a járat csatlakozik a belvárosból az Üllői úton érkező 950-es éjszakai autóbuszhoz. A járat a 200E busz késő esti, éjjeli meneteit és a kizárólag BKV-dolgozókat szállító korábbi szolgálati járatot váltja ki, és biztosítja a késő esti és hajnali járatok elérését, illetve a reptéri dolgozók szállítását.
DÉL-PESTI AUTÓBUSZGARÁZS - LISZT FERENC TÉR 1 - LISZT FERENC AIRPORT 2
LISZT FERENC AIRPORT 2 - DÉL-PESTI AUTÓBUSZGARÁZS
A 900-AS JÁRAT ÚTVONALA
A másik új járat a 968-as, ez Kispest, Kossuth tér és a Cinkota Autóbuszgarázs között jár majd és az újhegyi lakótelepen élők számára kínál új eljutási lehetőséget. Ugyancsak új járat lesz a 918-as jelzésű busz, amelyik Óbuda, Bogdáni úttól a 901-est kisegítve a Hungária körút és a Petőfi híd, majd a Móricz Zsigmond körtér és a Bartók Béla út érintésével jut el a Kelenföldi pályaudvarhoz. Az új járatnak köszönhetően a Hungária-gyűrű teljes hosszában 15 perces követés lesz a mai 30 perces helyett, jelentősen javítva a ma hiányzó keresztirányú éjszakai járatokkal a csatlakozás lehetőségét. Az új járat Óbudán a Bogdáni út térségét is feltárja majd.
918:
KELENFÖLDI PÁLYAUDVAR - ÓBUDA, BOGDÁNI ÚT - ÓBUDAI AUTÓBUSZGARÁZS
ÓBUDAI AUTÓBUSZGARÁZS - ÓBUDA, BOGDÁNI ÚT - KELENFÖLDI PÁLYAUDVAR
968:
KISPEST, KOSSUTH TÉR - CINKOTAI AUTÓBUSZGARÁZS
CINKOTAI AUTÓBUSZGARÁZS - KISPEST, KOSSUTH TÉR
A 968-AS JÁRAT ÚTVONALA
Emellett kisebb-nagyobb mértékben változnak az alábbi buszok útvonala, menetrendje:
- 901: Valamennyi járata csak a Vágóhíd H és Vörösvári út között közlekedik. A Vörösvári út és az Óbuda autóbuszgarázs közötti szakaszon a 960-as buszokkal lehet utazni, ezekhez mindkét irányban csatlakozik a Vörösvári útnál. A pesti szakaszon a 901-essel párhuzamosan új járat indul 918-as jelzéssel, így a vonal jelentős részén a mai 30 helyett 15 percenként lehet majd utazni, így javulnak az átszállási kapcsolatok is.
VÖRÖSVÁRI ÚT - VÁGÓHÍD H
VÁLTOZÁS A 901-ES JÁRAT ÚTVONALÁBAN
- 908: Csak a pesti vonalrészen van változás: a buszok Cinkota HÉV-állomástól meghosszabbított útvonalon, a Cinkota autóbuszgarázsig közlekednek, továbbá este egy többlet járat közlekedik Cinkota autóbuszgarázs és Astoria között, hajnalban pedig visszafelé. A buszok a cinkotai szakaszon a maitól eltérő vonalvezetéssel haladnak, a körforgalmi jelleg megszűnik.
MÓRICZ ZSIGMOND KÖRTÉR (VILLÁNYI ÚT ) - GAZDAGRÉT - CINKOTAI AUTÓBUSZGARÁZS
CINKOTAI AUTÓBUSZGARÁZS - GAZDAGRÉT - MÓRICZ ZSIGMOND KÖRTÉR (VILLÁNYI ÚT )
- 909: Éjszakai üzemében nincs változás, hajnalban egy többlet járat közlekedik a vonalon Kispest, Kossuth tértől az Orczy térig.
DEÁK FERENC TÉR - KISPEST, KOSSUTH TÉR
KISPEST, KOSSUTH TÉR - DEÁK FERENC TÉR
- 914, 914A: A buszok menetrendjében nincs változás, viszont mindkét irányban új megállóhely létesül az Üllői úton, a Száva kocsiszínnél.
914 KÁPOSZTÁSMEGYER, MOGYORÓDI-PATAK - DÉL-PESTI AUTÓBUSZGARÁZS
914 DÉL-PESTI AUTÓBUSZGARÁZS - KÁPOSZTÁSMEGYER, MOGYORÓDI-PATAK
914A ÚJPEST-KÖZPONT M - HATÁR ÚT M
914A HATÁR ÚT M - ÚJPEST-KÖZPONT M
- 923: A reggeli utolsó két, Dél-pesti garázs felé haladó járat Pesterzsébet felsőnél bevárja az első két, Ráckeve felől érkező HÉV-szerelvényt, így 1-2 perccel később ér a végállomására. Más változás nincs a közlekedésében.
BÉKÁSMEGYER H - DÉL-PESTI AUTÓBUSZGARÁZS
DÉL-PESTI AUTÓBUSZGARÁZS - BÉKÁSMEGYER H
- 930: A buszok megváltozott időpontban közlekednek mindkét irányban, csatlakozva a 996-os és 996A buszokhoz, valamint a 950-eshez is.
ÚJPEST-KÖZPONT M - MEGYER, SZONDI UTCA
MEGYER, SZONDI UTCA - ÚJPEST-KÖZPONT M
- 931: A buszok megváltozott időpontokban közlekednek, csatlakozva a 996-os autóbuszhoz, egyszerűbbé téve az eljutást Árpádföld és Cinkota autóbuszgarázs között. Az Örs vezér terénél lévő mai vonalközi várakozási helye átkerül a Nyugati pályaudvarhoz, a Csatárka utcától visszaérkező buszok fognak itt várakozni.
CSATÁRKA ÚT - NYUGATI PÁLYAUDVAR M - ÁRPÁDFÖLD, DEZSŐFIA UTCA
ÁRPÁDFÖLD, DEZSŐFIA UTCA - CSATÁRKA ÚT
- 938: A második járat Szent Imre térről 2:20 helyett 2:50-kor indul.
CSEPEL, SZENT IMRE TÉR - LAKIHEGY, CSERESZNYÉS UTCA
LAKIHEGY, CSERESZNYÉS UTCA - CSEPEL, SZENT IMRE TÉR
- 940: Az útvonala egyszerűsödik a budai szakaszon, a kocsik a Kosztolányi Dezső tér érintésével, a BAH-csomópont kihagyásával közlekednek. A budaörsi szakasz útvonala nem változik, de a buszok más időpontokban közlekednek, a 972-essel összehangoltan. A 972-es megváltozó útvonala miatt Budaörs és a Móricz Zsigmond körtér között a 940-es és 972-es járat egyaránt használható, így egész éjszaka biztosított az utazás lehetősége a térségben.
MÓRICZ ZSIGMOND KÖRTÉR (VILLÁNYI ÚT) - BUDAÖRSI LAKÓTELEP
BUDAÖRSI LAKÓTELEP - MÓRICZ ZSIGMOND KÖRTÉR (VILLÁNYI ÚT)
VÁLTOZÁS A 940-ES JÁRAT ÚTVONALÁBAN
- 941: A kedvezőbb csatlakozás érdekében a buszok 1-3 perccel eltérő időpontokban közlekednek.
MÓRICZ ZSIGMOND KÖRTÉR (VILLÁNYI ÚT) - BUDATÉTÉNY VASÚTÁLLOMÁS (CAMPONA)
BUDATÉTÉNY VASÚTÁLLOMÁS (CAMPONA) - MÓRICZ ZSIGMOND KÖRÉTR (VILLÁNYI ÚT)
- 943: Az első, Békásmegyerről induló busz már az Óbuda autóbuszgarázstól utasokat fog szállítani, más változás nincs a közlekedésében.
ÓBUDAI AUTÓBUSZGARÁZS - BÉKÁSMEGYER H (CSOBÁNKA TÉR) - SZENTENDRE H
SZENTENDRE H - BÉKÁSMEGYER H (CSOBÁNKA TÉR )
VÁLTOZÁS A 943-AS JÁRAT ÚTVONALÁBAN
- 950: Az első járat Határ út H helyett Béke tértől indul Rákospalota felé, csatlakozva az első 900-as buszhoz. Új megállóhely létesül a buszok részére az Üllői úton, a Száva kocsiszínnél.
RÁKOSPALOTA, SZÉKELY ELEK ÚT - RÁKOSPALOTA, KOSSUTH UTCA- PESTSZENTIMRE VASÚTÁLLOMÁS (VASÚT UTCA)
PESTSZENTIMRE VASÚTÁLLOMÁS (VASÚT UTCA) - RÁKOSPALOTA, KOSSUTH UTCA - RÁKOSPALOTA, SZÉKELY ELEK ÚT
- 960: A buszok meghosszabbított útvonalon, Békásmegyer, Újmegyeri térig közlekednek a Móricz Zsigmond körtérről, mindkét irányban érintve a Csobánka teret.
MÓRICZ ZSIGMOND KÖRTÉR (VILLÁNYI ÚT ) - BÉKÁSMEGYER, ÚJMEGYER TÉR
BÉKÁSMEGYER, ÚJMEGYER TÉR - MÓRICZ ZSIGMOND KÖRTÉR (VILLÁNYI ÚT)
VÁLTOZÁS A 960-AS JÁRAT ÚTVONALÁBAN
- 963: A járat útvonala meghosszabbodik Nagykovácsi, Tisza István térig, útvonala, megállóhelyei megegyeznek a nappali 63-buszéval. Menetrendje néhány perccel módosul a 956-oshoz csatlakozás miatt.
HŰVÖSVÖLGY - NAGYKOVÁCSI, TISZA ISTVÁN TÉR
NAGYKOVÁCSI, TISZA ISTVÁN TÉR - HŰVÖSVÖLGY
VÁLTOZÁS A 963-AS JÁRAT ÚTVONALÁBAN
- 966: Az útvonala módosul, az első járat nem a Deák Ferenc térről indul, viszont valamennyi járat érinti Határ út M végállomást, így közvetlen átszállást biztosít a 914-es járatra, illetve járatról. A soroksári szakaszon vonalvezetése változatlan, a menetrendje néhány perccel módosul a csatlakozások miatt.
HATÁR ÚT M - SOROKSÁR, MILLENIUMTELEP
SOROKSÁR, MILLENIUMTELEP - HATÁR ÚT M
- 972: Módosított útvonalon közlekedik, Budaörsön és Törökugratón keresztül éri el Törökbálintot, ahol a 272-es mellett a 172E útvonalát is bejárja. Menetrendje is módosul, éjjel eggyel több járat közlekedik a vonalon, összehangoltan a 940-essel. Így a Budaörsre utazók mindkét járatot igénybe vezetik.
MÓRICZ ZSIGMOND KÖRTÉR (VILLÁNYI ÚT) - TÖRÖKBÁLINT, MUNKÁCSY MIHÁLY UTCA
TÖRÖKBÁLINT, MUNKÁCSY MIHÁLY UTCA - MÓRICZ ZSIGMOND KÖRTÉR (VILLÁNYI ÚT)
VÁLTOZÁS A 972-ES JÁRAT ÚTVONALÁBAN
- 979: A XIV. kerületi részen útvonala módosul: mindkét irányban a Dózsa György út és a Thököly út érintésével közlekedik, így Zugló vasútállomásnál átszállási lehetőség nyílik a 901/918-as viszonylatokra.
ÚJPALOTA, NYÍRPALOTA ÚT - DEÁK FERENC TÉR M - CSEPEL, CSILLAGTELEP
CSEPEL, CSILLAGTELEP - DEÁK FERENC TÉR M - ÚJPALOTA, NYÍRPALOTA ÚT
- 992: Az autóbusz Cinkota garázstól indul, majd Cinkota HÉV-állomás érintésével változatlan útvonalon közlekedik Gödöllőig. Hajnalban az útvonala Cinkota HÉV-állomásig változatlan, onnan azonban tovább közlekedik a buszgarázsig.
CINKOTAI AUTÓBUSZGARÁZS - SZILASLIGET - MOGYORÓD - GÖDÖLLŐ H
GÖDÖLLŐ H - MOGYORÓD - SZILASLIGET - CINKOTAI AUTÓBUSZGARÁZS
- 999: Határ út M felé útvonala módosul, a buszok a kispesti kertváros érintésével közlekednek. A Határ úttól a buszok a maitól eltérő útvonalat járnak be, az Üllői út - Pöttyös utca - Napfény utca útvonalon feltárják a József Attila lakótelepet, majd a Wekerle telepen keresztül térnek vissza mai útvonalukra és a kispesti kertvároson keresztül haladnak a Dél-pesti autóbuszgarázsig.
HATÁR ÚT M - DÉL-PESTI AUTÓBUSZGARÁZS
DÉL-PESTI AUTÓBUSZGARÁZS - HATÁR ÚT M
VÁLTOZÁS A 999-ES JÁRAT ÚTVONALÁBAN
A hálózatmódosításra úgy nyílt lehetőség, hogy a BKV - néhány kivételtől eltekintve - megszünteti a csak a társaság dolgozóit szállító szolgálati járatokat. Részben ezek helyett közlekednek az új éjszakai buszjáratok, amelyeket így az utazóközönség is igénybe vehet. Fontos megjegyezni, hogy a BKK törekvéseinek megfelelően az éjszakai buszhálózat bővítése nem jelent többletkiadást, mi több, éves szinten mintegy 130 millió forintot spórol meg az üzemeltető.
A budapesti éjszakai buszhálózatot jelentős mértékben utoljára 2005-2006-ban módosította a BKV a VEKE javaslatai alapján, majd jelentős előrelépés legközelebb a BKK létrejöttét követően 2011-ben történt, amikor a BKK döntése nyomán beindult a 6-os villamosok éjszakai üzeme is. 2005-ben még több szolgálati járat közlekedett (éjjelente 4256 kilométer hosszt megtéve), mint az utasoknak meghirdetett éjszakai járat (4178 km). 2005 után az arány javult, 7496 km-nyi publikus éjszakai járatra már csak 1894 kilométer hosszú szolgálati hálózat jutott eddig. A változások nyomán 2012 márciusától 8414 kilométerre nő az éjszakai járatok teljesítménye éjszakánként, eközben a szolgálati járatok hossza minimálisra, mindössze napi 83 kilométerre csökken.
A napi futásteljesítmény (vonali kilométerben)A budapesti éjszakai buszhálózatot jelentős mértékben utoljára 2005-2006-ban módosította a BKV a VEKE javaslatai alapján, majd jelentős előrelépés legközelebb a BKK létrejöttét követően 2011-ben történt, amikor a BKK döntése nyomán beindult a 6-os villamosok éjszakai üzeme is. 2005-ben még több szolgálati járat közlekedett (éjjelente 4256 kilométer hosszt megtéve), mint az utasoknak meghirdetett éjszakai járat (4178 km). 2005 után az arány javult, 7496 km-nyi publikus éjszakai járatra már csak 1894 kilométer hosszú szolgálati hálózat jutott eddig. A változások nyomán 2012 márciusától 8414 kilométerre nő az éjszakai járatok teljesítménye éjszakánként, eközben a szolgálati járatok hossza minimálisra, mindössze napi 83 kilométerre csökken.
A 2012. március 3-án, szombat estétől érvényes változásokat és a változó indulási és érkezési időpontokat is tartalmazó új menetrendeket a BKV honlapján ismerhetik meg az utasok. A BKK létrejöttét követően azt ígérte: javítja a tömegközlekedési cég működésének hatékonyságát, egyúttal azonban megtakarításokat nem a szolgáltatási színvonal rovására szeretne elérni. Ez az intézkedés ennek a célkitűzésnek felel meg, hiszen 130 millió forint éves megtakarítást sikerül elérni úgy, hogy a tömegközlekedés fejlődik és az éjszakai eljutási lehetőségek utasaink számára bővülnek.
Budapesti Közlekedési Központ