Megérkeztek a Hollandiából vásárolt Van Hool buszok
2011-07-29 13:10:28
A BKV Zrt. autóbuszainak többsége már elérte, illetve meg is haladta a gyártáskor tervezett élettartamát, ugyanakkor az állomány közel felét még jelenleg is a 30 évvel ezelőtti műszaki színvonalat képviselő Ikarus 200-as járműcsalád adja. A járműparkra az is jellemző, hogy az esélyegyenlőséget - és az egyben gyorsabb utascserét, valamint magasabb komfortfokozatot - biztosító alacsonypadlós járművek aránya is messze elmarad a kívánatos szinttől.
Az elhasználódott autóbuszok cseréjére a legjobb megoldást az új járművek gyors ütemben történő beszerzése jelentené, de jelenleg nem áll rendelkezésre az ehhez szükséges beruházási forrás. Ugyanakkor az autóbusz közlekedés működőképességének fenntartása érdekében részleges, átmeneti megoldást jelenthet a használt autóbuszok beszerzése. A BKV Zrt. 2010. december 1-jén hirdetett nyílt nemzetközi pályázatot 10 (+ 100 % opcionális) Van Hool, vagy azzal egyenértékű műszaki-technikai kritériumoknak megfelelő használt városi alacsonypadlós szóló autóbusz beszerzésére. Az eljárás kiírását a 2009-ben beszerzett Van Hool autóbuszokkal kapcsolatos kedvező tapasztalatok is alátámasztották, a jogszabályok pedig lehetővé tették a már üzemben tartott márka megjelölését.
A kétfordulós, tárgyalásos eljárás részvételi szakasza 2011. február 4-én sikeresen lezárult. A Hollandiában bejegyzett Womy Equipment Supply ajánlata megfelelt a kiírásban megfogalmazott feltételeknek, és konkrétan 13 db Van Hool A 300 típusú autóbusz szállítására vonatkozott.
Az ajánlattételi szakasz, valamint az ehhez kapcsolódó tárgyalások után az ajánlat végső értékelése, valamint az eljárás eredményességének kihirdetése április 14-én megtörtént, a szerződés aláírására május 25-én került sor. A járművek hazahozatala a BKV Zrt.-re hárult. A hosszú úton a holland fél egészen Budapestig biztosított technikai segítséget és kísérő járművet.
A frissen beszerzett Van Hool buszok a dél-pesti telephelyre kerülnek. A telephelyhez tartozó 93, 99, 119, 166-166A, 266-os jelzésű vonalakon még nem közlekedik alacsonypadlós autóbusz, ezért elsősorban ezeken szeretnénk üzemeltetni a járműveket - ezzel kapcsolatban még folynak az egyeztetések, hiszen a vonalakat előzetesen végig is kell járnunk ahhoz, hogy megállapítsuk, valóban közlekedhetnek-e erre a Van Hool-ok.
A beérkezett autóbuszok a BKV Zrt. arculatának megfelelő átalakításon mennek keresztül (részleges ablakcsere, vezetőfülke-leválasztás, fényezés, lehetőség szerint klímaberendezés beépítése), forgalomba állításuk még az idén, október végére, november elejére várható.
Az autóbuszok főbb jellemzői, technikai paraméterei:
A járműbeszerzési projekt legfőbb előnye, hogy feleslegessé teszi a legrosszabb műszaki állapotú, leginkább cserére érett magas padlós Ikarus járművek felújítását, egyben lehetővé teszi az autóbuszállomány korszerűségi átlagát jelentősen meghaladó járművek beszerzését. További pozitív hozadéka, hogy növekszik az esélyegyenlőségi szempontoknak is megfelelő, környezetkímélőbb autóbuszok száma, hiszen a károsanyag-kibocsátás mértékét tekintve a jelenlegi autóbusz állomány E1, valamint E0 és besorolás nélküli motorokkal üzemelő autóbuszainak aránya közel 70 %.
Az elhasználódott autóbuszok cseréjére a legjobb megoldást az új járművek gyors ütemben történő beszerzése jelentené, de jelenleg nem áll rendelkezésre az ehhez szükséges beruházási forrás. Ugyanakkor az autóbusz közlekedés működőképességének fenntartása érdekében részleges, átmeneti megoldást jelenthet a használt autóbuszok beszerzése. A BKV Zrt. 2010. december 1-jén hirdetett nyílt nemzetközi pályázatot 10 (+ 100 % opcionális) Van Hool, vagy azzal egyenértékű műszaki-technikai kritériumoknak megfelelő használt városi alacsonypadlós szóló autóbusz beszerzésére. Az eljárás kiírását a 2009-ben beszerzett Van Hool autóbuszokkal kapcsolatos kedvező tapasztalatok is alátámasztották, a jogszabályok pedig lehetővé tették a már üzemben tartott márka megjelölését.
A kétfordulós, tárgyalásos eljárás részvételi szakasza 2011. február 4-én sikeresen lezárult. A Hollandiában bejegyzett Womy Equipment Supply ajánlata megfelelt a kiírásban megfogalmazott feltételeknek, és konkrétan 13 db Van Hool A 300 típusú autóbusz szállítására vonatkozott.
Az ajánlattételi szakasz, valamint az ehhez kapcsolódó tárgyalások után az ajánlat végső értékelése, valamint az eljárás eredményességének kihirdetése április 14-én megtörtént, a szerződés aláírására május 25-én került sor. A járművek hazahozatala a BKV Zrt.-re hárult. A hosszú úton a holland fél egészen Budapestig biztosított technikai segítséget és kísérő járművet.
A frissen beszerzett Van Hool buszok a dél-pesti telephelyre kerülnek. A telephelyhez tartozó 93, 99, 119, 166-166A, 266-os jelzésű vonalakon még nem közlekedik alacsonypadlós autóbusz, ezért elsősorban ezeken szeretnénk üzemeltetni a járműveket - ezzel kapcsolatban még folynak az egyeztetések, hiszen a vonalakat előzetesen végig is kell járnunk ahhoz, hogy megállapítsuk, valóban közlekedhetnek-e erre a Van Hool-ok.
A beérkezett autóbuszok a BKV Zrt. arculatának megfelelő átalakításon mennek keresztül (részleges ablakcsere, vezetőfülke-leválasztás, fényezés, lehetőség szerint klímaberendezés beépítése), forgalomba állításuk még az idén, október végére, november elejére várható.
Az autóbuszok főbb jellemzői, technikai paraméterei:
Típus: | Van Hool A 300 |
Hossz: | 11 990 mm |
Szélesség: | 2 450 mm |
Magasság: | 2 910 mm |
Tengelytáv: | 6 050 mm |
Belépő magasság: | 330 mm (1.-2.-3. ajtó) |
Férőhely: | 98 fő |
Ülőhely: | 26 fő |
Állóhely: | 72 fő |
Össztömeg: | 18 745 kg |
Üres tömeg: | 11 650 kg |
Motor: | DAF RS 160 M Euro 2 besorolás |
A járműbeszerzési projekt legfőbb előnye, hogy feleslegessé teszi a legrosszabb műszaki állapotú, leginkább cserére érett magas padlós Ikarus járművek felújítását, egyben lehetővé teszi az autóbuszállomány korszerűségi átlagát jelentősen meghaladó járművek beszerzését. További pozitív hozadéka, hogy növekszik az esélyegyenlőségi szempontoknak is megfelelő, környezetkímélőbb autóbuszok száma, hiszen a károsanyag-kibocsátás mértékét tekintve a jelenlegi autóbusz állomány E1, valamint E0 és besorolás nélküli motorokkal üzemelő autóbuszainak aránya közel 70 %.
Fotók: www.bkv.hu (Kiss Barnabás)