BKV.hu

Évfordulók

2025

január 14.

55 éve, 1970-ben adták át az Óbudai autóbuszgarázst

március 1.

110 éve, 1915-ben indult el az autóbusz-közlekedés Budapesten (az Aréna út és a Vilmos császár út, azaz a mai Dózsa György út és Bajcsy-Zsilinszky út között)

március 2.

155 éve, 1870-ben adták át a Széchenyi Ödön kezdeményezésére megépített Budai Hegypályát, azaz a Budavári Siklót

április 2.

55 éve, 1970-ben vehette birtokba az utazóközönség a kelet-nyugati, vagyis a 2-es metró első szakaszát a Deák tér és a Fehér út, azaz az Örs vezér tere között

április

110 éve, 1915-ben, az első világháború idején nyílt meg a kalauzi pálya a nők előtt is. A frontokon harcoló férfiak munkáját a járműveken is nők vették át, akik először a földalattin, majd a villamosokon teljesítettek szolgálatot.

május 15.

135 éve, 1890-ben nyílt meg a fogaskerekű vasút Széchenyi-hegyig meghosszabbított szakasza 

július 16.

205 éve, 1820-ban Bernhard Antal Carolina nevű gőzhajójával elindult az első menetrendszerű, dunai átkelő hajójárat Pest és Buda között 

augusztus 20.

 55 éve, 1970-ben adták át a Zugligetből a János-hegyre felvezető libegőt 

október 20.

125 éve, 1900-ban a pesti Duna-parton – a korzó meghagyása érdekében az alsó rakpart fölött – elkészült, vasszerkezetű viadukton elindulhatott a 2-es villamos, amelyet napjainkban a világ legszebb villamosvonalai között tartanak számon.

október 28.

50 éve, 1975-ben megnyílt a BKV Földalatti Vasúti Múzeuma a Deák téren, a millenniumi földalatti vasút egykori alagútszakaszában

november

115 éve, 1910-ben kezdtek alkalmazni a számozást a fővárosi villamosoknál a korábbi színtárcsás viszonylatjelzés helyett

november 5.

65 éve, állt forgalomba Budapesten az első csuklós autóbusz, amely a FAÜ saját tervezésében és kivitelezésében, egy Ikarus 60-as és egy MÁVAG Tr5-ös modell összeépítésével készült 

november 7.

75 éve, 1950-ben készültek el az Árpád híd (akkori nevén Sztálin híd)

november 25.

95 éve, 1930-ban készült el a Szent Domonkos (a későbbi Récsei) autóbuszgarázs, a főváros első, eredetileg is erre a célra készült autóbusz-telephelye, amely 70 évig szolgálta ki Budapest közlekedését

december 15.

50 éve, 1975-ben adták át a Cinkota autóbuszgarázst

december 15.

35 éve, 1990-ben készült el az észak-déli (3-as) metró utolsó szakasza az Árpád híd és Újpest központ között. A Kőbánya-Kispest és Újpest Központ közötti teljes vonal 17,4 kilométerre és 20 állomásra egészült ki.

 

 

Néhány különleges, illetve ikonikus járműtípus indulása Budapesten:

70 éve, (1955-64): a „Farosként” emlegetett Ikarus 66-os farmotorosok  
50 éve, (1975-1995): Ikarus 260T és 280T
50 éve, (1975-2012): ZIU-9
40 éve, (1985-2022): Ikarus 415
20 éve, (2005-): az első alacsonypadlós, akkumulátoruk segítségével már önjáró üzemmódra is képes Ganz Solaris Trollino
10 éve (2015-) Solaris-Škoda Trollino
10 éve (2015-) CAF Urbos 3

 

2026

január 12.

130 éve, 1896-ban nyitotta meg első vonalát a Budapest–Újpest–Rákospalotai Villamos   Közúti Vasút (BURV, vagy közismert nevén „búrvasút”), ezt követően készült vasút   üzemi igényeit kiszolgáló telephely, a mai Angyalföld kocsiszín területén.

április 3.

150 éve, 1876-ban adták át a Margit hidat, a Lánchíd után másodikként megépült   állandó dunai kőhidat Budapesten. Három évvel később a hídon áthaladó lóvasúttal   létrejött Buda és Pest között a közúti vasúti összeköttetés.

április 29.

75 éve, 1951-ben adták át a Boráros térről induló csepeli HÉV vonalát, amelyet közel   ötven évig a BKV üzemeltetett.

április 30.

55 éve, 1970-ben vehette birtokba az utazóközönség a kelet-nyugati, vagyis a 2-es metró első szakaszát a Deák tér és a Fehér út, azaz az Örs vezér tere között

május 2.

130 éve, 1896-ben adták át a millenniumi földalattit, a kontinens első földalatti   vasútját, a már eleve villamos üzeműre tervezett felszín alatti villamos vasutat   (május 8-án a millenniumi ünnepségekre látogató uralkodó, Ferenc József is utazott a   különleges közlekedési eszközön, amely ezt követően a Ferenc József Földalatti   Villamos Vasút nevet vette fel).

június 4.

40 éve, 1986-ban vehette birtokba az utazóközönség a – második világháborúban  súlyosan megrongálódott Budai Hegypálya egykori helyén és régi megjelenéséhez   igazodva – teljesen újjáépült, villamosított Budavári Siklót. 

június 1.

20 éve, 2006-ban helyezték forgalomba a 4-es és 6-os viszonylaton, Európa egyik  legforgalmasabb villamosvonalán az első Siemens Combino Supra villamosokat.

július 30.

 160 éve, 1866-ban nyitották meg a főváros első közúti vasútvonalát, az első lóvasúti      vonalat a Széna tér (a mai Kálvin tér) és Újpest között.

augusztus 20.

150 éve, 1876-ban adták a Sugárutat, amely 1885-ben – a létrejöttében szerepet vállaló miniszterelnök után – az Andrássy út nevet kapta.

augusztus 31.

130 éve, 1896-ban adták át a Margit hídtól a Boráros térig vezető Nagykörút teljes  hosszát. 

szeptember 15.

130 éve, 1896-ban helyezték üzembe az eredetileg lóvasúti kocsik számára készült   Szépilona kocsiszín területén a villamosremízt.

október 4.

130 éve, 1896-ban adták a Ferencz József (ma Szabadság) hidat, amelyen két évvel   később a villamosközlekedés is elindult.

október

80 éve, 1946-ban először alkalmaztak női járművezetőket a BSzKRt-nál, elsőként a  villamosokon.

október 31.

135 éve, 1891-ben helyezte üzembe a Budapesti Villamos Városi Vasút (BVVV) a 
főváros első gőzüzemű vasúti vonalat a Rókus kórház – Salgótarjáni út – Új köztemető között.

november 9.

85 éve, 1941-ben tértek át – a júliusi országos változást követően – a fővárosban is a   jobboldali közlekedésre.

december 30.

45 éve, 1981-ben adták át a 3-as metró második, Deák tér és Lehel (akkor Élmunkás)      tér közötti szakaszát.

december 31.

50 éve, 1976-ban adták át a 3-as metró első, Deák tér és Nagyvárad tér közötti   szakaszát.

 

 

Néhány különleges, illetve ikonikus járműtípus indulása Budapesten:

25 éve, 2001-ben érkeztek Budapestre a hannoveri tömegközlekedési vállalattól az első TW 6000-esek.
55 éve, 1971-ben jelent meg a BKV-nál az Ikarus legendás – a világ legnagyobb darabszámban gyártott – 200-as buszcsaládja. A 260-asokból és csuklós párjából, a 280-asokból több mint négyezret szerzett be a főváros.
60 éve, 1966-ban állították forgalomba az első szovjet gyártmányú ZIU-5 típusú trolibuszokat  
Budapesten.
65 éve, 1961-ben jelent meg az első csuklós villamos a fővárosban, a Fővárosi Villamosvasút (FVV) saját tervezésű, Füzesi Főműhelyében készült „házi csuklós” villamosa, a „Bengáli” prototípusa.
65 éve, 1961-ben elindultak az első, kifejezetten turisztikai célú autóbuszok, az Ikarus 630 városnéző- és a Margit-szigeten járó Nysa mikrobuszok.
75 éve (2015-) 1951-ben elkészül az Ikarus gyár első autóbusza a főváros számára, a köznyelvben „Nejlonnak” is nevezett Ikarus 30-as típus.