
Évfordulók
2025
január 14. |
55 éve, 1970-ben adták át az Óbudai autóbuszgarázst |
március 1. |
110 éve, 1915-ben indult el az autóbusz-közlekedés Budapesten (az Aréna út és a Vilmos császár út, azaz a mai Dózsa György út és Bajcsy-Zsilinszky út között) |
március 2. |
155 éve, 1870-ben adták át a Széchenyi Ödön kezdeményezésére megépített Budai Hegypályát, azaz a Budavári Siklót |
április 2. |
55 éve, 1970-ben vehette birtokba az utazóközönség a kelet-nyugati, vagyis a 2-es metró első szakaszát a Deák tér és a Fehér út, azaz az Örs vezér tere között |
április |
110 éve, 1915-ben, az első világháború idején nyílt meg a kalauzi pálya a nők előtt is. A frontokon harcoló férfiak munkáját a járműveken is nők vették át, akik először a földalattin, majd a villamosokon teljesítettek szolgálatot. |
május 15. |
135 éve, 1890-ben nyílt meg a fogaskerekű vasút Széchenyi-hegyig meghosszabbított szakasza |
július 16. |
205 éve, 1820-ban Bernhard Antal Carolina nevű gőzhajójával elindult az első menetrendszerű, dunai átkelő hajójárat Pest és Buda között |
augusztus 20. |
55 éve, 1970-ben adták át a Zugligetből a János-hegyre felvezető libegőt |
október 20. |
125 éve, 1900-ban a pesti Duna-parton – a korzó meghagyása érdekében az alsó rakpart fölött – elkészült, vasszerkezetű viadukton elindulhatott a 2-es villamos, amelyet napjainkban a világ legszebb villamosvonalai között tartanak számon. |
október 28. |
50 éve, 1975-ben megnyílt a BKV Földalatti Vasúti Múzeuma a Deák téren, a millenniumi földalatti vasút egykori alagútszakaszában |
november |
115 éve, 1910-ben kezdtek alkalmazni a számozást a fővárosi villamosoknál a korábbi színtárcsás viszonylatjelzés helyett |
november 5. |
65 éve, állt forgalomba Budapesten az első csuklós autóbusz, amely a FAÜ saját tervezésében és kivitelezésében, egy Ikarus 60-as és egy MÁVAG Tr5-ös modell összeépítésével készült |
november 7. |
75 éve, 1950-ben készültek el az Árpád híd (akkori nevén Sztálin híd) |
november 25. |
95 éve, 1930-ban készült el a Szent Domonkos (a későbbi Récsei) autóbuszgarázs, a főváros első, eredetileg is erre a célra készült autóbusz-telephelye, amely 70 évig szolgálta ki Budapest közlekedését |
december 15. |
50 éve, 1975-ben adták át a Cinkota autóbuszgarázst |
december 15. |
35 éve, 1990-ben készült el az észak-déli (3-as) metró utolsó szakasza az Árpád híd és Újpest központ között. A Kőbánya-Kispest és Újpest Központ közötti teljes vonal 17,4 kilométerre és 20 állomásra egészült ki. |
Néhány különleges, illetve ikonikus járműtípus indulása Budapesten:
70 éve, | (1955-64): a „Farosként” emlegetett Ikarus 66-os farmotorosok |
50 éve, | (1975-1995): Ikarus 260T és 280T |
50 éve, | (1975-2012): ZIU-9 |
40 éve, | (1985-2022): Ikarus 415 |
20 éve, | (2005-): az első alacsonypadlós, akkumulátoruk segítségével már önjáró üzemmódra is képes Ganz Solaris Trollino |
10 éve (2015-) | Solaris-Škoda Trollino |
10 éve (2015-) | CAF Urbos 3 |