BKV.hu

Évfordulók

2025

január 14.

55 éve, 1970-ben adták át az Óbudai autóbuszgarázst

március 1.

110 éve, 1915-ben indult el az autóbusz-közlekedés Budapesten (az Aréna út és a Vilmos császár út, azaz a mai Dózsa György út és Bajcsy-Zsilinszky út között)

március 2.

155 éve, 1870-ben adták át a Széchenyi Ödön kezdeményezésére megépített Budai Hegypályát, azaz a Budavári Siklót

április 2.

55 éve, 1970-ben vehette birtokba az utazóközönség a kelet-nyugati, vagyis a 2-es metró első szakaszát a Deák tér és a Fehér út, azaz az Örs vezér tere között

április

110 éve, 1915-ben, az első világháború idején nyílt meg a kalauzi pálya a nők előtt is. A frontokon harcoló férfiak munkáját a járműveken is nők vették át, akik először a földalattin, majd a villamosokon teljesítettek szolgálatot.

május 15.

135 éve, 1890-ben nyílt meg a fogaskerekű vasút Széchenyi-hegyig meghosszabbított szakasza 

július 16.

205 éve, 1820-ban Bernhard Antal Carolina nevű gőzhajójával elindult az első menetrendszerű, dunai átkelő hajójárat Pest és Buda között 

augusztus 20.

 55 éve, 1970-ben adták át a Zugligetből a János-hegyre felvezető libegőt 

október 20.

125 éve, 1900-ban a pesti Duna-parton – a korzó meghagyása érdekében az alsó rakpart fölött – elkészült, vasszerkezetű viadukton elindulhatott a 2-es villamos, amelyet napjainkban a világ legszebb villamosvonalai között tartanak számon.

október 28.

50 éve, 1975-ben megnyílt a BKV Földalatti Vasúti Múzeuma a Deák téren, a millenniumi földalatti vasút egykori alagútszakaszában

november

115 éve, 1910-ben kezdtek alkalmazni a számozást a fővárosi villamosoknál a korábbi színtárcsás viszonylatjelzés helyett

november 5.

65 éve, állt forgalomba Budapesten az első csuklós autóbusz, amely a FAÜ saját tervezésében és kivitelezésében, egy Ikarus 60-as és egy MÁVAG Tr5-ös modell összeépítésével készült 

november 7.

75 éve, 1950-ben készültek el az Árpád híd (akkori nevén Sztálin híd)

november 25.

95 éve, 1930-ban készült el a Szent Domonkos (a későbbi Récsei) autóbuszgarázs, a főváros első, eredetileg is erre a célra készült autóbusz-telephelye, amely 70 évig szolgálta ki Budapest közlekedését

december 15.

50 éve, 1975-ben adták át a Cinkota autóbuszgarázst

december 15.

35 éve, 1990-ben készült el az észak-déli (3-as) metró utolsó szakasza az Árpád híd és Újpest központ között. A Kőbánya-Kispest és Újpest Központ közötti teljes vonal 17,4 kilométerre és 20 állomásra egészült ki.

 

 

Néhány különleges, illetve ikonikus járműtípus indulása Budapesten:

70 éve, (1955-64): a „Farosként” emlegetett Ikarus 66-os farmotorosok  
50 éve, (1975-1995): Ikarus 260T és 280T
50 éve, (1975-2012): ZIU-9
40 éve, (1985-2022): Ikarus 415
20 éve, (2005-): az első alacsonypadlós, akkumulátoruk segítségével már önjáró üzemmódra is képes Ganz Solaris Trollino
10 éve (2015-) Solaris-Škoda Trollino
10 éve (2015-) CAF Urbos 3