KMOP-2.3.1 Dunai hivatásforgalmi vízi közlekedés kialakítása Budapesten
Projekt címe:
Dunai hivatásforgalmi vízi közlekedés kialakítása Budapesten
Projektazonosító szám:
KMOP-2.3.1/D-09-2010-0003
Pályázó neve:
Budapesti Közlekedési Zártkörűen Működő Részvénytársaság
Közreműködő szervezet:
Pro Régió Közép-Magyarországi Regionális Fejlesztési és Szolgáltató Nonprofit Közhasznú Kft.
Támogatási Szerződés aláírásának dátuma:
2010. február 7.
Beruházás helyszínei:
- Újpest, új kikötő építése
- Meder utca, meglévő kikötő korszerűsítése
- Árpád híd, új kikötő építése
- Jászai Mari tér, meglévő kikötő korszerűsítése
- Batthyány tér, meglévő kikötő korszerűsítése
- Petőfi tér, meglévő kikötő korszerűsítése
- Boráros tér, meglévő kikötő korszerűsítése
- Millenniumi Városközpont, új kikötő építése
- Szent Gellért tér, meglévő kikötő korszerűsítése
Az A38-as hajó: a projekt része, a menetrend szerinti hajójárat itt is kiköt
Megvalósítás időtartama:
Kivitelezés kezdete: 2011. 09. 01.
Kivitelezés befejezése: 2012. 12. 31.
Beruházás összköltsége:
493.428.962 Ft
KMOP támogatás:
444.086.066 Ft
KMOP támogatási intenzitás:
90%
Projekt áttekintés:
A projekt célja a közösségi közlekedési problémák enyhítését segítő új közszolgáltatás, vagyis környezetkímélő és a teljes vonalon külső körülményektől (pl. Duna vízállásától) függően akadálymentes kikötők üzemeltetése (pl. vakvezető sávok, rámpák).
Társaságunk a meglévő 6 db kikötő korszerűsítésével és három új kikötő létesítésével a Dunát, mint közlekedési folyosót kívánta bekapcsolni a Főváros közlekedési hálózatába.
A kikötők infrastruktúrájának fejlesztése két részből, a parti és vízi létesítmények fejlesztéséből tevődött össze.
A parti létesítmények arculattervezésénél döntő szempont volt a kikötők egységes kialakítása, a vízi környezethez illeszkedő, tartós és a természeti hatásoknak sokáig ellenálló anyagok és közterületi berendezések alkalmazása.
A kikötők teljes területén időtálló gránit burkolat készült, zöldterület rendezés történt, utasvárók, padok, kerékpártárolók, szemétgyűjtők kerültek kihelyezésre, melyek növelik a komfortfokozatot. Kiépült a térvilágítás, megvalósult minden kikötőben az utasszámlálás és az utastájékoztatás, valamint térfigyelő kamerarendszer őrzi a kikötők biztonságát.
Az akadálymentesítés keretében a kikötőkben mozgássérültek számára fenntartott parkolók épültek, a hajóállomások akadálymentes megközelítése minden irányból biztosítottá vált. A látássérültek részére a gyalogátkelő helyek előtt figyelmeztető burkolati jeleket helyeztünk el, valamint a bejáró hidak előtt és az utasvárók vonaláig figyelemfelhívó sáv épült. A felületkezelt gránitból kialakított (taktilis) figyelmeztető és vakvezető sávok a gyengénlátók tájékozódása érdekében a burkolattól eltérő gránitkő felhasználásával készültek. A Boráros téri kikötőnél a rakpart adottságait figyelembe véve, a bejáróhídhoz érkező lépcsőt kiegészítve, lépcsőlift épült a kerekes székkel közlekedők akadálymentes közlekedését segítve.
A hajóközlekedés fejlesztése kapcsolódik a Duna parti kerékpáros közlekedés koncepciójához, a kikötőkben kerékpártárolók létesültek, illetve lehetőség nyílt a kerékpárok hajón történő szállítására is.
A tizenegy és fél kilométeres útvonalat a délelőtti és délutáni csúcsidőben 30 percenként közlekedő hajók hegymenetben (Újpest irányában) egy óra, míg völgymenetben (a Millenniumi Városközpont irányában) háromnegyed óra alatt teszik meg.
A járműveken büfé üzemel.
A korszerű utastájékoztatás jegyében a fejlesztés a FUTÁR projekthez is kapcsolódik.
Az uniós pályázat a kikötőfejlesztéshez nyújtott forrást, járműbeszerzésre nem adott lehetőséget.
A projekt keretében környezetbarát infrastrukturális fejlesztés jött létre a Főváros frekventált területén, a Duna parton, ahol a kikötők környezetében a túlterhelt rakparti útszakaszok mellett zöld szigetként jelennek meg a kikötők.
Projekt fenntartási időszak kezdete: 2014. október 2.
Projekt fenntartási időszak vége: 2021. október 2.