Forgalomba állnak az alacsonypadlós MAN-trolik
Forgalomba áll a 2011-ben vásárolt 15 darab csuklós trolibuszból az első, MAN NGE 152 típusú korszerű, alacsonypadlós jármű. Az első MAN-troli június 15-én 12:00 órától közlekedik a 80A vonalon. A tervek szerint év végén már valamennyi átalakított troli közlekedni fog Budapesten. Fokozatosan azokon a vonalakon állnak majd forgalomba, ahol jelenleg régi típusú csuklós trolibuszok közlekednek: a 72, 75, 77, 80-80A, 81 és 82-es vonalakon. A használt járművek beszerzése a tarthatatlan műszaki állapotok enyhítését szolgálja, nem helyettesíti azonban az ezzel párhuzamosan az autóbuszpark, a trolibuszok és a villamosok jelentős részének cseréjét célzó nagyprojekteket, melyeket a Budapesti Közlekedési Központ megkezdett.
2011 elején a BKK és a BKV beszerzett 15 darab MAN NGE 152 típusú, részben alacsonypadlós csuklós trolibuszt Eberswaldeból, Németországból. A használt trolik ára kevesebb, mint egy öreg trolibusz felújításának forrásigénye. A mostani járművek beszerzése nem az új járművek szükséges beszerzését, hanem a régiek felújítását helyettesíti.
Az első csuklós jármű tavaly érkezett Budapestre, majd ezt követően a forgalomba állításig lényeges beavatkozások történtek: növeltük a nyitható ablakfelületeket, átalakítottuk a vezetőfülkét, megújítottuk a jármű utastájékoztatási rendszerét, mechanikusan és elektronikusan hozzáillesztettük a járművet az áramellátási rendszerhez. A trolibusz így már teljes körűen kielégíti a budapesti forgalmi igényeket és elvárásokat. A többi jármű átalakítása, honosítása és vizsgáztatása is folyamatban van. A következő jármű várhatóan július elején állhat majd forgalomba.
Németországban a fiatal utasok körében kifejezetten népszerű volt az első ajtó mögötti ülésnél kialakított kormány. Ezt az apró, ám ötletes megoldást a honosítás során is megtartottuk és reményeink szerint hasonló örömmel fogadják majd a budapesti gyermekek is ezt a leleményes megoldást.
Budapesten nagy hagyománya van a trolibusz-közlekedésnek: a jelenlegi trolihálózat kialakítása 1949-ben kezdődött, az utolsó nagyobb hálózatbővítésre a 70-es években került sor. Az akkor gyártott, most lecserélendő ZIU-9-es (ZavodImenyiUrickovo) járművek mára műszakilag elavultak, és a manapság alapkövetelménynek számító akadálymentesség kritériumát sem teljesítik. A MAN-trolik mindegyike alacsonypadlós, megkímélt műszaki állapotú, és energiatakarékos hajtásrendszerrel rendelkezik.
A csuklós MAN-trolik forgalomba állítását megelőzően a BKV Zrt. elvégzett egy utasforgalmon kívüli, különjárati fogyasztásmérést, melynek során a szakemberek megállapították, hogy a MAN-jármű energiafogyasztása mindössze 75%-a az egyébként szóló, szovjet gyártmányú ZIU trolibuszénak. Mivel a német gyártású jármű csuklós kivitelű, így utas-férőhelyre vetítve ez az érték még kedvezőbb: a most forgalomba álló troli feleannyit fogyaszt, mint szovjet elődje! A MAN trolibusz saját magához viszonyított visszatáplálási értéke 21 %, az áramátalakítónál mérve, azaz a felvett energia ötödét visszatáplálja, amely nagy bizonyossággal hasznosul a hálózaton. Ez alapján kijelenthető, hogy a használt trolibuszok nem csak az utasok számára kényelmesebbek, de üzemeltetésük lényegesen olcsóbb és energiahatékonyabb a korábbi típusoknál.
A most forgalomba állított csuklós trolibusz alkalmas a mozgásukban korlátozott utasaink utazási igényeinek kielégítésére és kedvezőbb szolgáltatást biztosít minden utasunk számára. Ráadásul az MAN trolik üzembe állításával körülbelül évente 700 000 kWh takarítható meg, ami megfelel mintegy 150-200 négy fős család éves energiafogyasztásának.
A BKK és a BKV folytatja a trolibusz járművek beszerzését, hiszen azok kisebb fogyasztásukkal, a folyamatosan emelkedő kőolaj árak mellett, egyre versenyképesebbek az összköltség szempontjából.
Háttéradatok
A járműveket a korábbi üzemeltető német BBG a szerződés szerint olyan ütemben adja át, ahogy azok kiváltása az általa vásárolt új járművekkel megvalósul. A 15 darabos kontingensből eddig 11 jármű érkezett meg Magyarországra, tavaly, 2 ütemben. A fennmaradó 4 jármű leszállítására július 1-éig kerül sor.
Honosítás és felújítás tartalma
- alváz- és szekrényváz lakatolása, javításai,
- alvázvédelem,
- nyitható ablakfelületek növelése,
- fényezés, külső és belső arculati elemek kialakítása,
- vezetőfülke-átalakítás, építés,
- kárpit- és kapaszkodó rendszer javításai (szövetcsere, fényezés),
- kerekesszékes utastér kialakítása (padló burkolat, mobil rámpa),
- elektromos és mechanikus rendszerillesztés az áramellátáshoz,
- ajtóműködés BKV-specifikus átalakítása,
- audio-vizuálisutastájékoztatás cseréje, korszerűsítése,
- jegykezelő berendezések beépítése.
Költségek
- adásvétel: 38000 EUR/jármű (~11 millió Ft),
- szállítás+rakodás: 2,5 millió Ft/jármű,
- honosítás+felújítás: 15,5 millió Ft/jármű,
- hatósági illetékek: 500 ezer Ft összesen.
Forgalomba állás ütemezése
A prototípus jármű hatósági vizsgája 2012. június 12-én fennakadás nélkül lezajlott, a jármű június 15-étől forgalomba helyezhető. A többi 14 jármű esetében a 150 km-es próbafutást követően, a szükséges visszajavítások elvégzésével megkezdődhet a műszaki vizsgára történő felkészítés. Amennyiben a vizsgafelkészítések jó ütemben haladnak, a másodikként elkészülő, 351-es pályaszámú jármű 2012. júliusban forgalomba állhat. A további járművek a próbafutások megkezdésétől számított 2 héten belül, várhatóan az idei év végéig állnak majd forgalomba.
A troli-park összetétele
A további MAN-trolik átalakítása is már zajlik:
Budapesti Közlekedési Központ
80a
|