BKV.hu

Nincs csődhelyzetben a BKV

2014-07-24 12:18:00

Határozottan cáfoljuk azokat a sajtóban felkapott állításokat és találgatásokat, amelyek szerint csődbe menne a BKV. A vállalat gazdálkodásának kockázatai a múltbéli, 2003 és 2009 közötti felelőtlen fővárosi intézkedésekből erednek, azonban ezen kockázatok kezelésére, egyúttal a BKV működőképességének biztosítására – ahogy eddig is – ezután is minden intézkedést megteszünk. A BKV éppen ezért nincs csődhelyzetben, az ezzel kapcsolatos állítások pánikkeltést szolgálnak, amellyel a rémhírterjesztők felelőtlenül riogatják az utasokat és több mint tízezer munkavállalót és családját.

A sajtó által felkapott, a BKV csődhelyzetéről szóló állításokkal és találgatásokkal kapcsolatban a következőket szeretnénk rögzíteni:

  • Az előző városvezetés 2003 és 2009 között 78 milliárd forint működési hitelt vett fel amiatt, mert a BKV-tól megrendelt szolgáltatásokat nem fizették ki. A BKV nem új buszokra vagy villamosokra, hanem a bérek, a gázolaj-számla kifizetésére vett fel működési hitelt, fenntarthatatlan és irracionális módon.
  • A hitelállományt a BKV átalakításával, a hatékonyabb gazdálkodással, a közlekedési intézményrendszer átalakításával 78 milliárd forintról mára több mint 25 százalékkal, 56 milliárd forintra csökkentettük.
  • A BKV működési hitelei 2012-ben lejártak és akkor valóban csődhelyzet veszélye fenyegetett, a gazdasági válság idején igen korlátozott banki hitelezői hajlandóság miatt. Akkor a városvezetés, a BKK és a BKV közreműködésével sikeresen orvosolta ezt a helyzetet és több hónapnyi tárgyalás után végül a teljes lejáró hitelállomány újrafinanszírozása sikerült. A hitelek biztosítékául a Főváros kezességet vállalt, és a Magyar Állam is garanciát adott.
  • Ezek a 2012-ben megújított hitelek a banki szokványok szerint 2-3 év után most ismét elkezdtek lejárni. A hitelek további törlesztésére (a már jelentős, mintegy 20 milliárd forintos elmúlt évekbeli adósságcsökkentés után) 2014-ben nincs forrásunk, hisz ahhoz a működésből, a közlekedési beruházásokból kéne a forrásokat elvonni, 2015-től terveink szerint azonban folytatjuk a hitelállomány már megkezdett törlesztését, csökkentését.
  • A lejáró hitelek megújítására kiírt BKV-tenderre több ajánlat is érkezett a bankoktól, tehát a hitelek megújítása lehetséges, ehhez ismét először a Főváros, majd annak nyomán a Kormány garanciája szükséges. A fővárosi kezességvállalásról a Közgyűlés már döntött. A kormányzati kezességvállalásról ezt követően születhet döntés, ez ügyben Tarlós István főpolgármester folyamatosan egyeztet a Kormány illetékeseivel.
  • Az idei év második felében, illetve a 2015-ben lejáró hitelek újrafinanszírozására a megfelelő időben a BKV újabb tendereket fog kiírni. Meggyőződésünk, hogy a BKV egyre hatékonyabb és eredményesebb gazdálkodása nyomán akkor is számíthatunk jó banki ajánlatokra.
  • A BKV folyó finanszírozása a BKK és a BKV közötti közszolgáltatási szerződés alapján garantált. 2012, az új szerződés megkötése óta a BKV minden egyes havi finanszírozása időben megtörtént, Tarlós István főpolgármester hivatalba lépése óta pedig a BKV egyetlen forint új hitelt sem vett fel.


A fenti tények alapján rögzíthető: a BKV gazdálkodásának kockázatai a múltbéli, 2003 és 2009 közötti felelőtlen fővárosi intézkedésekből erednek. Ezen kockázatok kezelésére, a BKV működőképességének biztosítására ahogy eddig is, ezután is minden intézkedést megteszünk. A BKV éppen ezért nincs csődhelyzetben, az ezzel kapcsolatos állítások ismeretlen, talán politikai indíttatású pánikkeltést szolgálnak, mellyel a rémhírterjesztők felelőtlenül riogatják az utasokat és több mint tízezer, a BKV-nál dolgozó munkavállalót és családját.

Vitézy Dávid vezérigazgató,
Budapesti Közlekedési Központ

Bolla Tibor vezérigazgató,
BKV Zrt.