125 éves a budapesti villamos- és hév-közlekedés Ünnepi programok a hétvégén
2012-11-21 11:45:25
1887. november 28-án indult el az első villamos Budapest utcáin. A villamos- és hév-közlekedés 125. évfordulójának évében számos programmal emlékeztünk erre a Budapest életét meghatározó eseményre. Az évforduló napján, és az azt megelőző hétvégén egyedülálló látványban lehet része azoknak az utasoknak és érdeklődőknek, akik figyelmesen közlekednek a fővárosban, hiszen több helyszínen nosztalgiamenetekkel, programokkal, járműkiállítással és egy igazi meglepetéssel is készülünk: bemutatkozik a 106 éves, 2624-es pályaszámú G típusú motorkocsi.
A november 24-25-ei hétvégén igazi nosztalgia-csemegét kínálunk minden érdeklődőnek: november 25-én, vasárnap a Széll Kálmán téren egyszerre lesz megtekinthető a villamosok színe-java, a régi favázas szerelvények és a ma is közlekedő járművek, de bemutatkozik a frissen felújított 2624-es motorkocsi is. Mivel a budapesti hév is 125. évfordulóját ünnepli, ezért az egész hétvégén a 108 éves ACsEV dízel motorvonat, illetve a 61 éves M VIII-as motorkocsi közlekedik a H8-as és a H9-es hév vonalán, november 28-án, szerdán pedig újabb meglepetéssel készülünk!
November 25., vasárnap: Villamosparádé
Nem akármilyen felvonulást láthatnak azok, akik november 25-én, vasárnap délelőtt a 4-es villamos vonalán járnak, hiszen a 125 év alatt közlekedő járművek színe-java kigördül a remízekből és a látványos villamosparádé Újbuda-központtól egészen a Széll Kálmán térig gurul, ahol lehetőség nyílik arra, hogy a járműveket kívül-belül bárki megtekinthesse.
Vasárnap délelőtt a normál menetrendbe illesztve 9:38-kor indulnak a villamosok Újbuda-központtól, majd 5-10 percenként követve egymást, végiggördülnek a 4-es villamos vonalán. Az utolsó szerelvény délelőtt 11.03-kor indul Újbuda-központtól. 11.35-re valamennyi jármű megérkezik a Széll Kálmán térre, ahol 13.00 óráig az összes felvonuló jármű megtekinthető. A program ideje alatt délelőtt 11.00 és délután 15.00 óra között a Széll Kálmán téren kiállított Combino villamosban gyerekfoglalkoztató programokkal, makett kiállítással, terepasztal bemutatóval és ajándéktárgy-értékesítéssel várjuk a látogatókat.
Ezen a napon mutatkozik be először az utasoknak a 2624-es pályaszámú, úgynevezett G sorozatú villamos, amely a Schlick-Nicholson gyár terméke. A századforduló után jelent meg Budapest utcáin, amikor a Budapesti Városi Villamos Vasút egységes karakterű és kinézetű járműveket állított forgalomba. Ebből a típusból 30 példány készült 1906-ban. A BSzKRt idején a kocsikat sorrendben 2600-2629 pályaszámmal látták el - innen a 2624-es szám. Az FVV működése idején, az 1950-es években a jármű fa kocsiszekrényét elbontották és új, acélból készült felépítményt kapott - így láthatjuk ma is. A kocsik még a BKV ideje alatt is közlekedtek, főleg Újpesten, a 3-as és az 55-ös, ritkábban pedig a 12-es viszonylaton. Egészen 1973-ig a 13-as, majd később az 51A vonalán teljesítettek szolgálatot.
A többi acélvázas kocsihoz hasonlóan ezek a járművek is számos átalakításon estek át, végül többségük selejtezésére 1977 és 1981 között került sor. A sorozat egyetlen példánya, amelyet sikerült megőrizni, a 2624-es pályaszámú motorkocsi - ezt 1981-ben selejtezték le; az akkori 55-ös vonalán közlekedett utoljára 1981. március 31-én.
Az 1950-es évektől az 1980-as évek elejéig, a Tátra villamosok beszerzéséig, ez a villamos jármű arculat volt Budapesten a meghatározó, a kocsit az 1970-es évek állapotának megfelelően újították fel. A 2624-es az egyetlen az ilyen arculatú járművek közül, mely a budapesti vágányhálózaton korlátozás nélküli közlekedtetésre alkalmas most és hosszú távon is.
A jármű érdekessége, hogy 1986-ban Amszterdamba került, ahol alkalmanként nosztalgiajáratként közlekedett. 2004-ig egy Willem Ballman nevű holland úr tulajdonában volt, részben neki köszönhetik a budapestiek, hogy most használhatják. A kocsi 2004-ben került vissza Budapestre.
Köszönjük a kollégáknak a rengeteg munkát, amit a jármű felújítása kapcsán végeztek!
A villamosparádén természetesen ott lesznek a favázas nosztalgia villamosok is: a 99 éves 436-os, a 100 éves 1074-es és a 104 éves 611-es pályaszámú motorkocsik, amelyek eredeti, gyártáskori állapotukra visszaalakítva képviselik a múltat.
Felvonul majd egy, az 1920-as évek végén készített tehermozdony, amely olyan teherkocsit továbbít, amit még az 1890-es évek elején készült motorkocsi alvázára építettek. Szintén az 1920-as évek végén készült az a hóseprő mozdony, amely a teherszerelvénnyel együtt vonul majd, és a mai napig aktívan részt vesz a téli hóeltakarítási munkákban.
A budapesti nosztalgiavillamosos programok elmaradhatatlan része az UV villamos, amelyből 1956 és 1965 között 375 darabot készített a Ganz gyár. Ugyancsak láthatjuk az első nagy tételben gyártott csuklós villamost is. Az FVV által épített csuklós villamosok az 1980-as években vidékre kerültek. A típust a 492-es pályaszámú, Debrecenből érkezett "Bengáli" képviseli.
A járműparádé során találkozhatunk azzal a Ganz csuklós szerelvénnyel is, amely közel három évtizedig volt egyeduralkodó a Nagykörúton a Combinók érkezése előtt. A felvonuláson részt vesz a Ganz csuklósok korszerűsített változata, a többek között a 2-es villamos vonaláról ismert KCSV7-es is.
A TW6000-es villamosokat Hannoverből felújítás után használtan vásárolta a BKV. A sorozatból 76 kocsi 2001-ben, további 26 jármű pedig az elmúlt két évben érkezett. A típus képviselőivel a dél-pesti és zuglói vonalakon találkozhatnak utasaink.
A Tátra villamosokat 1978 és 1984 között gyártották Prágában, Budapesten 322 példányuk állt forgalomba. A sorozatból nyolcvan kocsit 2002 és 2004 között modernizáltak. Az általában párban, illetve az 1-es és a 14-es villamos vonalán hármasával közlekedő kocsik most szóló üzemben fognak felvonulni, ahogy azt tették a budapesti működésük első éveiben is. A felvonuláson nem vesz részt, de a Széll Kálmán téren megtekinthető lesz az a 1303-as pályaszámú villamos, amely az első, modern elektronikával felújított, kísérleti villamos.
Az ünnep tiszteletére 125-ös viszonylatjelzéssel, kivételes útvonalon közlekedik az évforduló alkalmából egy UV szerelvény. A különleges járat a Széll Kálmán tértől a 18-as villamos vonalán indul, majd a Móricz Zsigmond körtéren a 47-es villamos vonalán folytatja útját Budafok, Városház térig, és onnan vissza Újbuda-központig, ahol a 4-es villamos vonalára áttérve visszaindul a Széll Kálmán tér felé.
A 125-ös járat indulási időpontjai:
A járat a 4-es, 18-as és 47-es villamosok minden érintett megállóhelyén megáll.
Nosztalgia villamosok közlekednek a Széll Kálmán tér és a Blaha Lujza tér között.
Indulási időpontok:
A villamosok csak a Nyugati pályaudvar, Oktogon és Király utca megállóhelyeken állnak meg a két végállomás között.
A villamosok normál díjszabás szerint vehetők igénybe.
Ganz és KCSV a Nagykörúton
Ezen a napon menetrendbe illesztve, két Combinot leváltva egy-egy csatolt Ganz és KCSV7-es villamosszerelvény közlekedik majd a 4-es villamos vonalán.
Indulási időpontok:
Csatolt Ganz:
Csatolt KCSV7-es:
November 24-25., szombat - vasárnap: hév nosztalgiamenetek
A hétvégén két nosztalgiaszerelvény: a 108 éves ACsEV dízel motorvonat, illetve a 61 éves M VIII-as motorkocsi közlekedik a H8-as és a H9-es hév vonalán.
Nosztalgiavonat menetrend
* Kedvezményes áru jeggyel vehető igénybe.
A járművek csak a feltüntetett állomásokon állnak meg. Felszállás a vonat befogadóképességének erejéig lehetséges.
Díjszabás a hév nosztalgiamenetein:
Vonaljegy 800 Ft
Kedvezményes jegy 400 Ft (6-14 éves korig)
6 éves kor alatt díjmentes.
Más kedvezmény nem vehető igénybe.
November 28., szerda: forgalomban a 2624-es villamos
November 28-án, szerdán, az első budapesti villamos 125. születésnapján a világ egyik legszebb villamosvonalának választott 2-es villamos vonalán, a Jászai Mari tér és Közvágóhíd között közlekedik a 2624-es villamos.
Indulási időpontok:
Emlékezzünk együtt az elmúlt 125 évre! Minden érdeklődőt szeretettel várunk programjainkon!
Budapesti Közlekedési Központ
BKV Zrt.
A november 24-25-ei hétvégén igazi nosztalgia-csemegét kínálunk minden érdeklődőnek: november 25-én, vasárnap a Széll Kálmán téren egyszerre lesz megtekinthető a villamosok színe-java, a régi favázas szerelvények és a ma is közlekedő járművek, de bemutatkozik a frissen felújított 2624-es motorkocsi is. Mivel a budapesti hév is 125. évfordulóját ünnepli, ezért az egész hétvégén a 108 éves ACsEV dízel motorvonat, illetve a 61 éves M VIII-as motorkocsi közlekedik a H8-as és a H9-es hév vonalán, november 28-án, szerdán pedig újabb meglepetéssel készülünk!
November 25., vasárnap: Villamosparádé
Nem akármilyen felvonulást láthatnak azok, akik november 25-én, vasárnap délelőtt a 4-es villamos vonalán járnak, hiszen a 125 év alatt közlekedő járművek színe-java kigördül a remízekből és a látványos villamosparádé Újbuda-központtól egészen a Széll Kálmán térig gurul, ahol lehetőség nyílik arra, hogy a járműveket kívül-belül bárki megtekinthesse.
Vasárnap délelőtt a normál menetrendbe illesztve 9:38-kor indulnak a villamosok Újbuda-központtól, majd 5-10 percenként követve egymást, végiggördülnek a 4-es villamos vonalán. Az utolsó szerelvény délelőtt 11.03-kor indul Újbuda-központtól. 11.35-re valamennyi jármű megérkezik a Széll Kálmán térre, ahol 13.00 óráig az összes felvonuló jármű megtekinthető. A program ideje alatt délelőtt 11.00 és délután 15.00 óra között a Széll Kálmán téren kiállított Combino villamosban gyerekfoglalkoztató programokkal, makett kiállítással, terepasztal bemutatóval és ajándéktárgy-értékesítéssel várjuk a látogatókat.
Ezen a napon mutatkozik be először az utasoknak a 2624-es pályaszámú, úgynevezett G sorozatú villamos, amely a Schlick-Nicholson gyár terméke. A századforduló után jelent meg Budapest utcáin, amikor a Budapesti Városi Villamos Vasút egységes karakterű és kinézetű járműveket állított forgalomba. Ebből a típusból 30 példány készült 1906-ban. A BSzKRt idején a kocsikat sorrendben 2600-2629 pályaszámmal látták el - innen a 2624-es szám. Az FVV működése idején, az 1950-es években a jármű fa kocsiszekrényét elbontották és új, acélból készült felépítményt kapott - így láthatjuk ma is. A kocsik még a BKV ideje alatt is közlekedtek, főleg Újpesten, a 3-as és az 55-ös, ritkábban pedig a 12-es viszonylaton. Egészen 1973-ig a 13-as, majd később az 51A vonalán teljesítettek szolgálatot.
A többi acélvázas kocsihoz hasonlóan ezek a járművek is számos átalakításon estek át, végül többségük selejtezésére 1977 és 1981 között került sor. A sorozat egyetlen példánya, amelyet sikerült megőrizni, a 2624-es pályaszámú motorkocsi - ezt 1981-ben selejtezték le; az akkori 55-ös vonalán közlekedett utoljára 1981. március 31-én.
Az 1950-es évektől az 1980-as évek elejéig, a Tátra villamosok beszerzéséig, ez a villamos jármű arculat volt Budapesten a meghatározó, a kocsit az 1970-es évek állapotának megfelelően újították fel. A 2624-es az egyetlen az ilyen arculatú járművek közül, mely a budapesti vágányhálózaton korlátozás nélküli közlekedtetésre alkalmas most és hosszú távon is.
A jármű érdekessége, hogy 1986-ban Amszterdamba került, ahol alkalmanként nosztalgiajáratként közlekedett. 2004-ig egy Willem Ballman nevű holland úr tulajdonában volt, részben neki köszönhetik a budapestiek, hogy most használhatják. A kocsi 2004-ben került vissza Budapestre.
Köszönjük a kollégáknak a rengeteg munkát, amit a jármű felújítása kapcsán végeztek!
A villamosparádén természetesen ott lesznek a favázas nosztalgia villamosok is: a 99 éves 436-os, a 100 éves 1074-es és a 104 éves 611-es pályaszámú motorkocsik, amelyek eredeti, gyártáskori állapotukra visszaalakítva képviselik a múltat.
Felvonul majd egy, az 1920-as évek végén készített tehermozdony, amely olyan teherkocsit továbbít, amit még az 1890-es évek elején készült motorkocsi alvázára építettek. Szintén az 1920-as évek végén készült az a hóseprő mozdony, amely a teherszerelvénnyel együtt vonul majd, és a mai napig aktívan részt vesz a téli hóeltakarítási munkákban.
A budapesti nosztalgiavillamosos programok elmaradhatatlan része az UV villamos, amelyből 1956 és 1965 között 375 darabot készített a Ganz gyár. Ugyancsak láthatjuk az első nagy tételben gyártott csuklós villamost is. Az FVV által épített csuklós villamosok az 1980-as években vidékre kerültek. A típust a 492-es pályaszámú, Debrecenből érkezett "Bengáli" képviseli.
A járműparádé során találkozhatunk azzal a Ganz csuklós szerelvénnyel is, amely közel három évtizedig volt egyeduralkodó a Nagykörúton a Combinók érkezése előtt. A felvonuláson részt vesz a Ganz csuklósok korszerűsített változata, a többek között a 2-es villamos vonaláról ismert KCSV7-es is.
A TW6000-es villamosokat Hannoverből felújítás után használtan vásárolta a BKV. A sorozatból 76 kocsi 2001-ben, további 26 jármű pedig az elmúlt két évben érkezett. A típus képviselőivel a dél-pesti és zuglói vonalakon találkozhatnak utasaink.
A Tátra villamosokat 1978 és 1984 között gyártották Prágában, Budapesten 322 példányuk állt forgalomba. A sorozatból nyolcvan kocsit 2002 és 2004 között modernizáltak. Az általában párban, illetve az 1-es és a 14-es villamos vonalán hármasával közlekedő kocsik most szóló üzemben fognak felvonulni, ahogy azt tették a budapesti működésük első éveiben is. A felvonuláson nem vesz részt, de a Széll Kálmán téren megtekinthető lesz az a 1303-as pályaszámú villamos, amely az első, modern elektronikával felújított, kísérleti villamos.
Az ünnep tiszteletére 125-ös viszonylatjelzéssel, kivételes útvonalon közlekedik az évforduló alkalmából egy UV szerelvény. A különleges járat a Széll Kálmán tértől a 18-as villamos vonalán indul, majd a Móricz Zsigmond körtéren a 47-es villamos vonalán folytatja útját Budafok, Városház térig, és onnan vissza Újbuda-központig, ahol a 4-es villamos vonalára áttérve visszaindul a Széll Kálmán tér felé.
A 125-ös járat indulási időpontjai:
Széll Kálmán tér M (a 18-as villamos végállomása): | 10:45 | 12:45 | 14:45 |
Budafok, Városház tér (a 47-es villamos végállomása): | 11:25 | 13:25 | 15:25 |
Újbuda-központnál (a 4-es villamos végállomása): | 11:48 | 13:48 | 15:48 |
A járat a 4-es, 18-as és 47-es villamosok minden érintett megállóhelyén megáll.
Nosztalgia villamosok közlekednek a Széll Kálmán tér és a Blaha Lujza tér között.
Indulási időpontok:
Széll Kálmán térről: | 12:59 és 15:14 között 15 percenként |
Blaha Lujza térről | 13:18 és 15:18 között 15 percenként |
A villamosok csak a Nyugati pályaudvar, Oktogon és Király utca megállóhelyeken állnak meg a két végállomás között.
A villamosok normál díjszabás szerint vehetők igénybe.
Ganz és KCSV a Nagykörúton
Ezen a napon menetrendbe illesztve, két Combinot leváltva egy-egy csatolt Ganz és KCSV7-es villamosszerelvény közlekedik majd a 4-es villamos vonalán.
Indulási időpontok:
Csatolt Ganz:
Újbuda-központtól: | 10:17 | 11:37 | 12:57 | 14:17 |
Széll Kálmán térről: | 10:53 | 12:13 | 13:33 | 14:53 |
Csatolt KCSV7-es:
Újbuda-központtól: | 10:37 | 11:57 | 13:17 | 14:37 |
Széll Kálmán térről: | 11:13 | 12:33 | 13:53 | 15:13 |
November 24-25., szombat - vasárnap: hév nosztalgiamenetek
A hétvégén két nosztalgiaszerelvény: a 108 éves ACsEV dízel motorvonat, illetve a 61 éves M VIII-as motorkocsi közlekedik a H8-as és a H9-es hév vonalán.
Nosztalgiavonat menetrend
MVIII * | MVIII | ACsEV | MVIII | ACsEV | MVIII | ACsEV | MVIII | |
Örs vezér tere | … | 9:16 | 10:18 | 11:46 | 12:18 | 13:46 | 14:18 | 16:01 |
Cinkota | 8:15 | 9:29 | 10:35 | 11:59 | 12:35 | 13:59 | 14:35 | 16:14 |
Csömör | 8:23 |
I
|
10:45 | I | 12:45 | I | 14:43 | 16:22 |
Kerepes | … | 9:39 | 11:00 | 12:09 | 13:00 | 14:09 | … | … |
Mogyoród | … | 9:46 | … | 12:16 | … | 14:16 | … | … |
Gödöllő | … | 9:59 | … | 12:29 | … | 14:29 | … | … |
MVIII | ACsEV * | MVIII | ACsEV | MVIII | ACsEV | MVIII | ACsEV | MVIII. * | |
Gödöllő | … | … | 10:33 | … | 12:33 | … | 15:03 | … | … |
Mogyoród | … | … | 10:46 | … | 12:46 | … | 15:16 | … | … |
Kerepes | … | … | 10:53 | 11:24 | 12:53 | 13:24 | 15:23 | … | … |
Csömör | 8:36 | … | I | 11:36 | I | 13:36 | I | 15:08 | 16:36 |
Cinkota | 8:44 | 9:43 | 11:02 | 11:45 | 13:02 | 13:45 | 15:32 | 15:16 | 16:44 |
Örs vezér tere | 8:58 | 9:59 | 11:15 | 12:01 | 13:15 | 14:01 | 15:45 | … |
* Kedvezményes áru jeggyel vehető igénybe.
A járművek csak a feltüntetett állomásokon állnak meg. Felszállás a vonat befogadóképességének erejéig lehetséges.
Díjszabás a hév nosztalgiamenetein:
Vonaljegy 800 Ft
Kedvezményes jegy 400 Ft (6-14 éves korig)
6 éves kor alatt díjmentes.
Más kedvezmény nem vehető igénybe.
November 28., szerda: forgalomban a 2624-es villamos
November 28-án, szerdán, az első budapesti villamos 125. születésnapján a világ egyik legszebb villamosvonalának választott 2-es villamos vonalán, a Jászai Mari tér és Közvágóhíd között közlekedik a 2624-es villamos.
Indulási időpontok:
Jászai Mari tér: |
11:40 | 12:30 | 13:20 | 14:09 | 14:59 | 15:53 | 16:45 | 17:38 |
Közvágóhíd: | 12:02 | 12:52 | 13:42 | 14:32 | 15:22 | 16:16 | 17:08 |
Emlékezzünk együtt az elmúlt 125 évre! Minden érdeklődőt szeretettel várunk programjainkon!
Budapesti Közlekedési Központ
BKV Zrt.