Ünnepi menet és konvoj a fővárosi trolibusz-közlekedés évfordulója kapcsán
Untitled Document
Idén 80 éves a fővárosi trolibusz-közlekedés, aminek emlékére december 14-15-én (szombat-vasárnap) ünnepi menet közlekedik Óbudán az első budapesti trolibusz útvonalán, amelyekre a helyszínen érkezési sorrendben lehet felszállni.
Továbbá december 15-én egy 8 járműből álló ünnepi trolibusz konvoj is közlekedik, ami utasokat nem szállít, de az érdeklődők számára fotózási lehetőséget biztosítunk.
A jeles évforduló alkalmából december 14-15-én egy MAN NGE típusú trolibusz közlekedik önjáró üzemmódban az első fővárosi trolibusz útvonalán a Vörösvári út és az Óbudai temető megállók között az alábbi időpontokban. A jármű mindkét nap 12 járatot teljesít az alábbiak szerint:
Vörösvári út Óbudai temető
- 10:00-10:15 2. 10:20-10:35
- 10:45-11:00 4. 11:05-11:20
- 11:30-11:45 6. 11:50-12:05
- 12:15-12:30 8. 12:35-12:50
- 13:00-13:15 10. 13:20-13:35
- 13:45-14:00 12. 14:15-15:00*
*Az utolsó óbudai indulás az eredeti útvonal után a trolibusz garázsban fejeződik be.
A szombat-vasárnapi járatokra a helyszínen érkezési sorrendben lehet felszállni. Egy járaton összesen 16 fő utazhat.
Ünnepi konvoj:
Az 1933-as trolibusz-közlekedés indulása alkalmából egy 8 járműből álló ünnepi trolibusz konvoj is közlekedik az alábbi útvonalon: Pongrácz telep-Gundel Károly körút - Arany János utca - Ajtósi Dürer sor - Kerepesi út - Keleti pu. - Örs vezér tere – Puskás Ferenc Stadion – Pongrácz telep
A 8 tagú konvojt az alábbi járműtípusok alkotják: MAN (1 db), IK-435 (1 db), IK-280 (1 db), IK-412 (1 db), GST12-A (1 db), ZIU-9 (2 db), IK-260 (1 db) összesen. 8 db
A konvoj utasokat nem szállít, de az érdeklődők számára fotózási lehetőséget biztosítunk az alábbi helyeken és időpontokban:
Városliget műjégpálya előtt még a megállóhelyet nem érintve | 10:00-10:20 |
Arany János utca végállomás | 10:50-11:10 |
Stadionok Kerepesi út | 11:50-12:10 |
Örs vezér tere | 13:00-13:20 |
Az óbudai trolibusz-közlekedés története röviden:
1933-ban jelent meg Budapesten a trolibusz, új színfolttal bővítve ezzel az igénybe vehető közlekedési eszközök palettáját. Az első trolibusz vonal 1933. december 16-án - kísérleti jelleggel - kezdte meg működését, ekkor ugyanis a BSzKRt. az óbudai villamos vonal meghosszabbítása helyett trolibuszok üzembe helyezéséről döntött. A 2,7 km hosszúságú pálya az óbudai villamos Vörösvári úti végállomása és az Óbudai temető között teremtett kapcsolatot.
A vonalra három kocsit szereztek be, kettőt a Ganz gyártott angol A.E.C.-licenc alapján, egyet a MÁVAG Brown-Boveri berendezéssel készített. A BSzKRt. a három kocsi tárolására az Óbudai kocsiszín területén külön garázst létesített. Itt végezték a fenntartással kapcsolatos összes munkálatot. A BSzKRt. színeire fényezett, jellegzetes hasáb alakú járművek közül hétköznap egy-kettő, vasárnap három közlekedett. Az óbudai troli története 1944. szeptember 21-én ért véget, amikor Budapest ostroma során a felsővezetékek és a vezetéktartó oszlopok nagy része megsemmisült. A nagy anyaghiányra való tekintettel közeli helyreállítás nem jöhetett szóba.
BKV Zrt.
Budapesti Közlekedési Központ