Reagálás az Index 2011. május 17-i cikkére (Tévedésen alapszik a BKV félmilliárdos döntése)
2011-05-19 09:16:09
Tisztelt Spirk József!
Reagálás a 2011. május 17-i Index cikkére (Tévedésen alapszik a BKV félmilliárdos döntése).
Az újabb cikkével kapcsolatban megjegyezzük, hogy nem alakult ki félmilliárdot érő vita a BKV Zrt. és az EDR készenléti szolgálat fenntartója között, továbbá nem alapul "tévedésen" a BKV döntése.
A BKV minden körülményt, mind műszaki, mind pedig gazdaságossági szempontokat megvizsgálva, döntött a saját üzemeltetésű M3 metróvonal rádiórendszer cseréje mellett. Az alagútban közlekedő vonatok járművezetői és az irányító központ közötti egyetlen lehetséges kommunikációs eszköz az üzemi rádió. Bármilyen esemény, gázolás, tűzeset, baleset stb. során a járművezetőnek semmilyen más eszköz nem áll rendelkezésére a központtal való kommunikációra. A menekítés megkezdése és hatékonysága a rendszer rendelkezésre állásától nagyban függ. Ez a rádió a metróvonalak megnyitásától kezdve saját üzemeltetésű rendszer, azonnali, 24 órás hibaelhárítással, ettől a megoldástól már korábbi indokaink alapján nem kívánunk eltérni.
Megjegyezzük, hogy az első index-cikk megtévesztő módon még "ingyenes" szolgáltatásról szólt, amivel a BKV félmilliárdot spórolt volna meg, ezzel szemben a második cikkében már arról ír, hogy "a BKV belépése a rendszerbe nem lenne ingyenes". Ezzel az ellentmondással már önmagában kárt okozott Társságunknak. Természetesen a BKV Zrt. számára a legkényelmesebb megoldás az lenne, ha csak használni kellene a készülékeket és még ingyenes is lenne, ahogy korábbi cikkében írta, azonban a helyzet nem ilyen egyszerű.
Társaságunk tisztában van az EDR szolgáltatásaival. Azonban tudomásul kell venni, hogy az alagúti közlekedés egy speciális helyzet, ebben a kommunikációban semmilyen prioritási hátrányokat nem kívánunk viselni, még rövid kimaradásokat sem. Tisztában vagyunk azzal, hogy felszíni, nem metróterületeken eseménymentes időszakban a metróvonalon gördülékeny kommunikációt lehetne biztosítani. Ettől eltérő esetekben, amikor a kormányzati szervek, rendőrség, azok speciális szervei, mentők, tűzoltók, katasztrófavédelem, együttes munkája szükséges. Mindnyájan tudjuk azt, hogy az utóbbi években a belvárosi demonstrációk száma megnövekedett, ezekben az esetekben a készenléti szervek jelen vannak, felkészülve adott esetben haváriákra is, ebből adódóan prioritásokat élveznek. Ilyen helyzetekben a speciális infrastruktúrát üzemeltető felhasználók, mint a BKV Zrt. jelenleg a 30. prioritási szintre vannak besorolva. Ez a besorolás számunkra kockázatokat jelent a folyamatos kommunikációban, melynek lehetőségét az Ön cikkének nyomására sem tudjuk vállalni.
Ön korábban 2009-ben több alkalommal is rendre elmarasztaló hangvételű cikkeket írt az EDR rendszer megbízhatóságával kapcsolatban, de úgy tűnik, hogy erről azóta megfeledkezett. Emlékeztetőül csatoljuk a témában korábban megjelent két írását. Később pedig nem közölt írásokat arról, hogy a felvetett kommunikációs problémákban bármilyen változás állt be.
A továbbiakban nem kívánunk a sajtón keresztül szakmai vitát folytatni minden egyes közbeszerzésről. Ahogy a korábbiakban jeleztük, a legutóbbi közbeszerzési eljárás az M3 vonal rádiórendszerének cseréjére eredménytelen lett, az új kiírás megjelentetése előtt a BKV Zrt. ismét áttekinti a műszaki lehetőségeket és vasútüzemből adódó felelősségét, illetve a gazdaságossági-hatékonysági szempontokat mérlegelve fog dönteni a megfelelő technológia mellett.
Amennyiben újabb közbeszerzési eljárást ír ki Társaságunk, ahogy eddig is, a www.bkv.hu honlapon megtalálható lesz.
2011. május 18.
BKV Zrt.
Reagálás a 2011. május 17-i Index cikkére (Tévedésen alapszik a BKV félmilliárdos döntése).
Az újabb cikkével kapcsolatban megjegyezzük, hogy nem alakult ki félmilliárdot érő vita a BKV Zrt. és az EDR készenléti szolgálat fenntartója között, továbbá nem alapul "tévedésen" a BKV döntése.
A BKV minden körülményt, mind műszaki, mind pedig gazdaságossági szempontokat megvizsgálva, döntött a saját üzemeltetésű M3 metróvonal rádiórendszer cseréje mellett. Az alagútban közlekedő vonatok járművezetői és az irányító központ közötti egyetlen lehetséges kommunikációs eszköz az üzemi rádió. Bármilyen esemény, gázolás, tűzeset, baleset stb. során a járművezetőnek semmilyen más eszköz nem áll rendelkezésére a központtal való kommunikációra. A menekítés megkezdése és hatékonysága a rendszer rendelkezésre állásától nagyban függ. Ez a rádió a metróvonalak megnyitásától kezdve saját üzemeltetésű rendszer, azonnali, 24 órás hibaelhárítással, ettől a megoldástól már korábbi indokaink alapján nem kívánunk eltérni.
Megjegyezzük, hogy az első index-cikk megtévesztő módon még "ingyenes" szolgáltatásról szólt, amivel a BKV félmilliárdot spórolt volna meg, ezzel szemben a második cikkében már arról ír, hogy "a BKV belépése a rendszerbe nem lenne ingyenes". Ezzel az ellentmondással már önmagában kárt okozott Társságunknak. Természetesen a BKV Zrt. számára a legkényelmesebb megoldás az lenne, ha csak használni kellene a készülékeket és még ingyenes is lenne, ahogy korábbi cikkében írta, azonban a helyzet nem ilyen egyszerű.
Társaságunk tisztában van az EDR szolgáltatásaival. Azonban tudomásul kell venni, hogy az alagúti közlekedés egy speciális helyzet, ebben a kommunikációban semmilyen prioritási hátrányokat nem kívánunk viselni, még rövid kimaradásokat sem. Tisztában vagyunk azzal, hogy felszíni, nem metróterületeken eseménymentes időszakban a metróvonalon gördülékeny kommunikációt lehetne biztosítani. Ettől eltérő esetekben, amikor a kormányzati szervek, rendőrség, azok speciális szervei, mentők, tűzoltók, katasztrófavédelem, együttes munkája szükséges. Mindnyájan tudjuk azt, hogy az utóbbi években a belvárosi demonstrációk száma megnövekedett, ezekben az esetekben a készenléti szervek jelen vannak, felkészülve adott esetben haváriákra is, ebből adódóan prioritásokat élveznek. Ilyen helyzetekben a speciális infrastruktúrát üzemeltető felhasználók, mint a BKV Zrt. jelenleg a 30. prioritási szintre vannak besorolva. Ez a besorolás számunkra kockázatokat jelent a folyamatos kommunikációban, melynek lehetőségét az Ön cikkének nyomására sem tudjuk vállalni.
Ön korábban 2009-ben több alkalommal is rendre elmarasztaló hangvételű cikkeket írt az EDR rendszer megbízhatóságával kapcsolatban, de úgy tűnik, hogy erről azóta megfeledkezett. Emlékeztetőül csatoljuk a témában korábban megjelent két írását. Később pedig nem közölt írásokat arról, hogy a felvetett kommunikációs problémákban bármilyen változás állt be.
A továbbiakban nem kívánunk a sajtón keresztül szakmai vitát folytatni minden egyes közbeszerzésről. Ahogy a korábbiakban jeleztük, a legutóbbi közbeszerzési eljárás az M3 vonal rádiórendszerének cseréjére eredménytelen lett, az új kiírás megjelentetése előtt a BKV Zrt. ismét áttekinti a műszaki lehetőségeket és vasútüzemből adódó felelősségét, illetve a gazdaságossági-hatékonysági szempontokat mérlegelve fog dönteni a megfelelő technológia mellett.
Amennyiben újabb közbeszerzési eljárást ír ki Társaságunk, ahogy eddig is, a www.bkv.hu honlapon megtalálható lesz.
2011. május 18.
BKV Zrt.