
EBSF projekt: Testet öltött innovációk - Bemutatkozik a BKV és az MAN közösen kifejlesztett tesztautóbusza
Tesztelési alapadatok |
|
Tesztelési időszak: |
2011.03.23. - 2011.11.30. |
Viszonylat: |
86 |
Tárolt: |
Óbuda telephely |
|
Menetrend |
Főbb méretek |
|
Hosszúság: |
18 750 mm |
Szélesség: |
2 500 mm |
Magasság: |
2 758 mm |
|
|
Tengelytávolság |
|
"A" - "B": |
5 875 mm |
"B" - "C": |
6 770 mm |
|
|
Mellső túlnyúlás: |
2 700 mm |
Hátsó túlnyúlás: |
3 405 mm |
|
|
Fordulókör átmérő: |
24 428 mm |
Tömegadatok |
|
Saját tömeg: |
17.365 kg |
Megengedett legnagyobb össztömeg: |
28 000 kg |
|
|
Tengelyterhelési adatok |
|
"A - tengely": |
6 930 kg |
"B - tengely": |
10 000 kg |
"C - tengely": |
11 500 kg |
Szállítható személyek |
|
Ülőhely: |
39+1 fő |
Állóhely: |
85 fő |
Összesen: |
124+1 fő |
|
|
Kerekesszék elhelyezési lehetőség: |
1 db |
Főegységek |
|
Motor: |
D 2066 LUH 42 EEV |
Lökettérfogat: |
10 518 cm3 |
Teljesítmény: |
235 kW (320 LE) 1 900 f/perc |
Nyomaték: |
1 600 Nm 1 000 - 1 400 f/perc |
|
Automatikusan működésbe lépő motortéri tűzoltórendszer (DAFO) |
Nyomatékváltó: |
Voith D 864.5 4 fokozatú automata sebességváltó SensoTop elektronikával |
|
|
Futóművek |
|
"A - tengely": |
MAN VOK07-B-17 merev tengely |
"B - tengely": |
MAN HONP 1300-02 merev tengely |
"C - (hajtott) tengely": |
MAN HONP 13100-03 portál tengely |
Kerekek |
|
Gumiabroncs mérete: |
275/70 R 22,5" |
Keréktárcsa mérete: |
22,5 x 7,5" |
Felfüggesztés |
Gyorsan cserélhető légrugós felfüggesztés, egybeépített rugalmas löketkorlátozóval. Első tengely 2 db légrugóval, középső és hátsó tengely 4 db légrugóval szerelt. |
Fékrendszer |
|
Üzemi fék: |
Elektronikus üzemi fékrendszer |
Névleges nyomás: |
10 bar |
Fékszelepek: |
n.a. |
ABS / ETC: |
n.a. |
Felépítmény |
|
Belépési magasság |
|
Normál szintnél: |
370 mm |
Alacsony szintnél: |
320 mm |
|
|
Csuklószerkezet: |
|
Hemscheidt DKS420 áttetsző harmonikával - természetes fénnyel "megvilágított" csuklótér |
|
|
|
Vázszerkezet: |
|
A padlóváz négyszög profilokból, öntött elemekből és U-profilokból hegesztett. A korróziónak kitett helyeken a szelvények alvázvédelemmel ellátottak Az akkumulátorláda műanyagból készült, a kerékjáratok Nirosta rozsdamentes acélból készültek |
|
|
|
Külső burkolat: |
|
Oldalt 1 mm-es acéllemez. Első szervizajtók és a motorház ajtaja műanyagból készültek. Műanyag első és hátsó homlokelem. |
|
|
|
Belső burkolat: |
|
A hátsó területén hangszigetelő lemezek találhatók a külső fal és a belső burkolat között. Az ablak oszlopok és a hátsó sarkok burkolata, valamint a kapaszkodók bevonata ABS fólia, NCS 2500 szürke színben. |
|
|
|
Utasajtók |
|
Kivitel: |
5 db távműködtetésű, kétszárnyú belső bolygó utasajtó automatikus záródási lehetőséggel, elektronikus működtetéssel és visszanyitó szerkezettel ellátva |
Képlete: |
2-2-2-2-2 |
|
|
Üvegek |
|
Szélvédő: |
Egy darabból készült, rétegezett biztonsági üveg, törés elleni védőfóliával ellátva. |
|
|
Oldalüvegek: |
ESG normál oldalüveg, buktatható felső ablakrésszel |
|
|
Vezető melletti ablak: |
A vezetőoldali csúszó ablak Cleff gyártmányú, fémkeretben, középső ablaktáblával, amely elölről hátra csúsztatható. |
|
|
Hátsó szélvédő: |
n.a. |
Fűtés, szellőzés |
|
Utastéri fűtés: |
4 db ventilátoros befúvó berendezés és 6 db fűtőberendezés az utastérben |
Fűtőkészülék: |
Wabco fűtő/hűtő rendszer |
Tetőszellőző: |
2 db elektromos tetőventillátor |
Jég- és páramentesítő berendezés: |
n.a. |
Légkondicionálás |
Spheros Aerosphere légkondicionáló rendszer |
Rámpa |
Mechanikus kihajtható rámpa a 2. ajtónál |
Egyéb |
infrás utasszámláló rendszer (IRMA) 2-5. ajtónál a belépőteret figyelő, és külön az utasteret megfigyelő (4 db) kamerarendszer, a járművezető számára 2 külön monitorra vetített képekkel |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Prezentáció
Budapest azon hét európai helyszín egyike, ahol a városi autóbuszokhoz kapcsolódó első, nagy léptékű EU kutatási projekt tesztüzeme zajlik. A 26 millió eurós költségvetésű EBSF, azaz "A jövő európai buszrendszere" projekt 47 európai partnerrel - köztük a BKV Zrt.-vel - azért jött létre, hogy bebizonyítsa: a legújabb technikai fejlesztések gyakorlati megvalósítása aktívan segíti az autóbuszok üzemeltetését, és valamennyi potenciális utas számára vonzóbbá teszi a közösségi közlekedést.
A projekt keretében az MAN a BKV Zrt. által megadott paraméterek szerint fejlesztette ki a budapesti igényekre szabott autóbusz prototípusát. A BKV-flotta színére festett 18,75 méteres, tágas belső kialakítású, légkondicionált Lion's City GL típusú csuklós autóbusz és a hozzá kapcsolódó fejlesztések tesztüzeme március 23-tól kilenc hónapig tart a 86-os járat útvonalán.
A budapestiekre szabott autóbusz különlegessége azonnal szembeötlik, hiszen a megszokottól eltérően nem négy, hanem öt széles, kétszárnyú ajtaja gyors utasáramlást tesz lehetővé. Az innovatív kialakításnak és a rugalmas ülésrendszernek köszönhetően az utascsere és a járművön tartózkodó utasok mozgása is könnyebbé válik. Az állóhelyek száma 30 %-kal nőtt: az autóbuszon 39 ülő- és 85 állóhely található. Innovatív megoldás az a hét, mágneses zárású összecsukható ülés a járműben, amelyeket csak a sofőr tud aktiválni, ha csúcsidőn kívül ezek lenyitására van hely.
Az autóbusz szíve 320 lóerős, környezetbarát, az EEV emissziós szintet adalékanyag nélkül teljesítő hathengeres MAN-dízelmotor, amely jelenleg a legkorszerűbb erőforrások egyike.
Az innováció azonban nem csak a járműkonstrukciót foglalja magába: az infrastruktúra és az üzemeltetés területén is jelentős újítások jelennek meg. Az autóbusz felszereltsége információtechnológiai megoldásokon alapuló előrejelző és alkalmazkodó energiagazdálkodási rendszerrel bővül. Légkondicionáló egysége nagy hatásfokú, könnyen felszerelhető, karbantartásmentes. Fedélzeti kommunikációs berendezése amellett, hogy vezényli az utastájékoztatást és az utastér kamerás megfigyelését, távdiagnosztikai rendszerként online módon továbbítja a karbantartásra vonatkozó információkat, sőt, az autóbuszban motortéri tűzoltó-berendezés is helyet kapott, amely vészhelyzeti adattovábbításra is képes.
A tesztüzem keretei között az autóbusszal együtt vizsgázik a légkondicionáló egység, valamint a távdiagnosztikai és az utastájékoztatási rendszer, de az olcsóbb és korszerűbb üzemeltetés mellett legalább ilyen fontos, hogy terveink szerint utasainknak kevesebb ideig kell majd várakozniuk a megállókban, ráadásul útjuk gyorsabbá, kényelmesebbé és kiszámíthatóbbá válik.
EBSF Budapest Tesztüzem Zárórendezvény prezentáció
Budapest is one of the seven European locations where the first extensive test operations of the EU research project concerning urban buses are taking place. The EBSF, i.e. the 'European Bus System of the Future' project with a 26 Million Euro budget and 47 European partners including BKV Zrt. has been called to existence to prove that realisation of newest technical developments actively promotes the operation of the buses and makes public transport for all the potential passengers more attractive.
In the frame of the project MAN developed the prototype of the bus tailored to the Budapest needs according to the parameters given by BKV. The nine-month test operation of the 18.75 m long air-conditioned articulated bus with a spacious interior type Lion's City GL painted to the colours of the BKV fleet will commence on 23rd March on Bus Route 86.
The special feature of the bus customised to the Budapest requirements can be perceived at first glimpse as its unusual door structure with the five double leaf doors makes a quick passenger flow possible. Thanks to the innovative finishing and the flexible seat arrangement the passenger change and the on-board movements of the passengers will also be made easier. The number of the places for standees is increased by 30 per cent there are 39 seats and 85 standing places. Innovative solution is the 7 foldable seats with magnetic locks which can be opened from the driver's cab in off-peak times.
The heart of the vehicle is the 320 horsepower environmentally friendly six-cylinder MAN engine which can perform the EEV level without additive, which is one of the most modern engines.
The innovation is not limited to the construction of the vehicle: also in the field of infrastructure and operation great innovations will appear. The equipment of the bus is completed with a forecaster and energy management device based on information technology. The air conditioning unit is highly efficient, easy to install and does not need any maintenance. The on-board communication system does not only control the passenger information system and the camera surveillance of the passenger compartment but as a remote diagnostic system also transfers maintenance information online. In the engine space a fire extinguisher is placed which is able to transfer data in emergency.
Among the pilot phase the air conditioning unit and the passenger information system will also be under testing. Beside cheaper and more modern operation it is also important that the passengers will not have to wait so long at the bus stops and according to our plans their journey will be faster, more comfortable and more predictable.
EBSF Budapest Use Case event