Évfordulók 2016-ban és 2017-ben

2016

január 12. 120 éve, 1896-ban nyitotta meg első vonalát a Budapest–Újpest–Rákospalotai Villamos Közúti Vasút (BURV, vagy közismert nevén „búrvasút”), hamarosan elkészült a vasút üzemi igényeit kiszolgáló telephely a mai Angyalföld kocsiszín területén
április 3. 60 éve, 1956-ban állt forgalomba a Ganz által gyártott első UV villamos, Magyarország legnagyobb darabszámban gyártott villamostípusa
április 29. 65 éve, 1951-ben adták át a Boráros térről induló csepeli hév vonalat
május 2. 120 éve, 1896-ban adták át a Millenniumi Földalatti Vasutat, a kontinens első földalatti vasútját (május 8-án a millenniumi ünnepségekre látogató Ferenc József császár is utazott a különleges közlekedési eszközön, amely az uralkodó után a Ferenc József Földalatti Villamos Vasút nevet vette fel)
június 4. 30 éve, 1886-ban újra birtokba vehette az utazóközönség a – második világháborúban súlyosan megrongálódott – teljesen felújított, villamosított Budavári Siklót
július 1. 10 éve, 2006-ban helyezték forgalomba az első Combino villamosokat
augusztus 1. 150 éve, 1866-ban nyitották meg a főváros első közúti vasútvonalát, az első lóvasúti vonalat a Széna tér (ma: Kálvin tér) és Újpest között
október 31. 125 éve, 1891-ben helyezte üzembe a Budapesti Villamos Városi Vasút az első gőzüzemű vasúti vonalat a Rókus kórház – Salgótarjáni út – Új köztemető között
november 9. 75 éve, 1941-ben tértek át a fővárosban is a jobboldali közlekedésre (a júliusi országos változást követően)
november 25. 105 éve, 1911-ben helyezték üzembe a gödöllői hév utolsó szakaszát
december 31. 40 éve, 1976-ban adták át a 3-as metró első, Deák tér és Nagyvárad tér közötti szakaszát

 

2017

január 10. 110 éve, 1907-ben nyilt meg az óbudai kocsiszín, amely közel 90 éven át szolgálta ki a főváros villamosközlekedését.
február 6. 65 éve, 1952-ben indult útjára az első magyar gyártmányú IK-60T típusú trolibusz Budapesten
április 30. 160 éve, 1857-ben adták át a kocsiforgalomnak a Clark Ádám tervei alapján elkészült budai Váralagutat
július 1. 185 éve, 1832-ben indult el az omnibusz közlekedés a fővárosban (Kratochwill János vendéglős két kávéháza: a Duna-part és a Városliget között)
július 14. 25 éve, 1992-ben nyílt meg Szentendrén a BKV Városi Tömegközlekedési Múzeuma
augusztus 20. 10 éve, 2007-ben közlekedett utoljára menetrend szerint a fővárosban UV típusú villamos
szeptember 7. 5 éve, 2012-ben indult el az első utasokat szállító Alstom szerelvény
szeptember 12. 80 éve, 1937-ben nyitották meg a (akkor Horthy Miklósról elnevezett) Petőfi hidat; a II. Világháborúban felrobbantották, az újjáépített hidat 65 éve, 1952. november 25-én adták át
október 28. 140 éve, 1877-ben nyitották meg a Gustave Eiffel irodájának tervei alapján elkészült Nyugati pályaudvart
november 28. 130 éve, 1887-ben nyitották meg a Nyugati pályaudvar és a Király utca között a próbavillamos 1 km hosszú vonalát, a főváros első villamosvonalát
december 22. 45 éve, 1972-ben adták át a 2-es metró Deák tér és Déli pályaudvar közötti szakaszát, ezzel a vonal teljes hosszán megindulhatott a forgalom
• 105 éve, 1912-ben adták át a Hungária kocsiszínt
• 105 éve, 1912-ben adták át a Kelenföld kocsiszínt
• 45 éve, 1972-ben adták át a Fehér úti főműhelyt


       

 

2018

 

január 1.  50 éve, 1968-ban megalakult a Budapesti Közlekedési Vállalat