BKV.hu

A Sikló újjáépítése

A helyreállítás helyett a BSZKRT 1948-49-ben a sikló romjait eltakarította, berendezéseit széthordatta, mivel a budai várnegyed közlekedését autóbuszokkal kívánta megoldani. Újjáépítése többször is szóba került, de csak 1984-ben kezdődött a tervezés, majd a következő évben az újjáépítés.

Visszabontott sikló 1970

A kép forrása:

http://lechnerkozpont.hu/cikk/sikloerovel-a-varba

    

Újjáépítés 1985-ben

Képek forrása:

Baloldali kép:
https://manda.blog.hu/2016/07/21/nyari_kepeslap_a_budavari_siklo

Jobboldali kép:
https://fovarosi.blog.hu/2019/05/22/frissult_a_fortepan_983

A kocsik lépcsős kialakításúak lettek. Három fülkében összesen 24 személy szállítható kocsinként. A Margit sziget felé eső kocsi neve Margit, a Gellért hegyhez közelebbi pedig a Gellért nevet kapta. A létesítmény megépítése összehangolt munkát kívánt, hiszen sok különböző profilú vállalat dolgozott, pl. a beléptető rendszert osztrák cég telepítette.

Újranyitás után 1986-ban

A kép forrása:
https://www.facebook.com/top3ingatlan/az-elmúlt-100-év-budavári-sikló/25441965244864706

Érdekesség, hogy a Siklót bányagépnek minősítették, így a jóval szigorúbb bányászati előírásoknak kellett megfelelnie. Ezért terveztek a meghajtás többszörösen biztosított elektronikája mellé egy úgynevezett menetszabályzó berendezést, amely felügyeli az elektronikát.

Villamosított gépterem a felső állomáson napjainkban

A kép forrása:
egy BKV dolgozó fényképe

A kocsik alatt található a rugóerő tárolós biztonsági fék, amely kötélszakadás vagy a kocsik megfutása estén a sínekhez rögzíti a kocsikat.

 

Rugóerő tárolós biztonsági fékrendszer

A kép forrása:
egy magát megnevezni nem kívánó karbantartó

Biztonsági szempontból elsődleges még maga a kötél. A jelenlegi kötél szakítószilárdsága kb. 16-szorosa a legnagyobb üzemi terhelésnek.
Előírás az utasszállítás előtt a kötél és a gépészet-elektronika napi vizsgálata. Enélkül a Sikló nem szállíthat utasokat.


Még egy érdekesség: a kötél kocsihoz kapcsolását egy ékelődő kötélszíves kötélfelkapcsoló berendezéssel oldották meg, amely a súrlódási-tapadási erő felhasználásával ad biztonságos kapcsolatot a kötél és a kocsi között / Magyar szabadalom/.

Az 1986. június 4-ei átadás után napjainkig 500000 és 1000000 között mozgott az utasszám évente. Az üzemeltetési tapasztalatok alapján jó néhány változtatásra is sor került.

A Sikló napjainkban

A kép forrása:
https://static.bkv.hu/images/galleries

Az utasok kérésére 1988-ban a kezdeti 3m/s sebesség megfeleződött, így több idő jutott a panoráma megtekintésére. Az utasbeléptető rendszer kezelőpultja kicserélésre került korszerű szám kijelzős készülékre. Későbbiekben az eredeti 230V-os vezérlés kicserélésre került egy 24V-os rendszerre, amelybe beépítésre került egy olyan védelem, amely kiküszöböli az emberi hibázás lehetőségét.

Jegyek anno és most

A képek forrása:

baloldali kép:
http://bedo.hu/index.php?azon=keres&kkod=0&akod=0&asor=0&mit=hegyp%E1lya

középső kép:
http://bedo.hu/index.php?azon=keres&kkod=0&akod=0&asor=0&mit=hegyp%E1lya

jobb oldali kép:
Budavári Sikló dolgozójának fényképe

2009 tavaszán mindkét jármű teljes felújításon esett át. A helyükről kiemelve a járműveket a Vasúti Járműjavító Főműhelybe szállították át, ahol kicserélték a teljes vezetékezést, az ajtókat alumíniumból újra gyártották és új zárrendszert szereltek fel. A gyönyörűen újrafényezett kocsik öt hét után újra munkába állhattak.

BS2 - Gellért - kocsi elszállítása főjavításra 2009-ben

A kép forrása:
Budavári Sikló egyik diszpécser alkalmazottja

A beléptető rendszer 2005-ben lecserélésre került, korszerű számítógépes jegynyomtatás és beléptetés vette át a régi munkáját. Ezáltal azonnal rendelkezésre állnak a bevételi és utasszám adatok. A kezelő diszpécser munkáját megkönnyítendő 16 kamerás rendszer lett felszerelve, amelyek biztonságosabbá teszik az üzemeltetést.

Modern vonalkódolvasós jegyolvasó készülék

A kép forrása:
Budavári Sikló alkalmazottja

Az alsó állomáson lévő egy-egy beléptető kapu kevésnek bizonyult ezért 2018-ban dupla kapukra lettek cserélve, ezáltal elősegítve a gyorsabb utas áramlást.
E különleges jármű által könnyen megközelíthetők a Budai Vár nevezetességei, miközben csodálatos panoráma tárul elénk. Reméljük, hogy még sokáig fogja szolgálni az utazni vágyókat.

Kilátás utazás közben napjainkban

A kép forrása:
https://www.facebook.com/top3ingatlan/az-elmúlt-100-év-budavári-sikló/25441965244864706

Források:

  • Petrik Ottó: A volt "Budai Hegypálya" története (Közlekedési Múzeum Évkönyve (1976-78)